Nieuws | 20 november 2024
Inhoudsopgave
Wat is het belang van een smeerconsult door apothekers? Dat onderzochten dermatoloog Annemie Galimont en apotheker Petra Hoogland. Annemie en Petra werken ieder binnen hun eigen vakgebied aan het verbeteren van informatie over huidaandoeningen en de behandeling ervan.
Annemie: “We hebben in dit onderzoek gezien dat veel mensen die al lange tijd medicijnzalf gebruiken, toch behoefte hebben aan een smeeradvies. Zij zijn niet goed op de hoogte van wat de dermatoloog en apotheker nog meer voor ze kan betekenen. Ook merkten we dat veel mensen met klachten blijven rondlopen en niet meer naar een zorgverlener vragen, omdat ze denken dat dit geen zin heeft of niet (nogmaals) durven te vragen. Dan denken ze dat het erbij hoort en ze de klachten moeten accepteren, terwijl ze wel last hebben van hun huidaandoening. Ik maak me daar echt zorgen om. Ten eerste omdat veel problemen goed te behandelen zijn, het is niet nodig zoveel last te hebben. Maar vooral ook omdat mensen dan niet meer onder behandeling van een arts staan, maar wel veel informatie zien van anderen op internet en social media. Helaas gaat hier erg veel foute informatie rond van mensen die wel heel overtuigend over komen, maar geen medische scholing hebben gehad. Ik wil echt dat mensen zich (weer) goed laten informeren door zorgverleners!”
Petra: “Het gebruik van een smeerbaar medicijn lijkt natuurlijk makkelijk en patiënten merken zelf of iets werkt of niet, maar toch zien we veel problemen bij het gebruik van medicijnzalven in de praktijk. Mensen weten niet hoeveel of hoe vaak ze moeten smeren. Ook weten we dat ze de motivatie kunnen verliezen als ze langdurig moeten smeren of niet weten wanneer ze welk effect kunnen verwachten.
Mijn passie: kennis delen en zorgverleners verbinden! Waarom? Om goede huidzorg voor iedereen te realiseren en onjuiste informatie (desinformatie) terug te dringen.
Petra: “De apotheker is een laagdrempelige zorgverlener waar patiënten gewoon binnen kunnen lopen. Een afspraak maken is altijd beter omdat de apotheker zich dan kan voorbereiden, maar het hoeft niet. Het is belangrijk dat mensen de apotheker ook weten te vinden om hun vragen te stellen. Ook het apotheekteam kan al heel veel vragen beantwoorden. Voor veel mensen is een smeerconsult of een herhaalde uitleg van de verschillende zalven en juist gebruik dan juist heel waardevol. De apotheker kan ook adviezen geven over de zin en onzin van supplementen of het afbouwen van medicijnzalven of medicijnen voor op de huid.”
Annemie: “Inderdaad. De patiënt bespreekt met de dermatoloog of huisarts welke behandeling hij krijgt. Bij de apotheker kan de patiënt advies krijgen over het gebruik van die behandeling. We zagen in het onderzoek dat mensen betere dermatologische zorg krijgen als de informatie van de apotheker en de dermatoloog is afgestemd en mensen bij de apotheek aanvullend geadviseerd worden. Mensen krijgen beter advies en weten beter hoe ze hun medicijnen het beste voor ze kunnen laten werken. Immers, een medicijn dat niet goed gebruikt wordt, kan nooit het optimale resultaat geven.”
Mijn passie: de apotheker als expert in medicijnen in de Dikke van Dale! Ervoor zorgen dat de kennis die de apotheker heeft over medicijnen wordt ingezet om goede farmaceutische zorg beschikbaar te houden voor iedereen.
Annemie: “Dermatologen maken natuurlijk zelf ook een afbouwschema voor afbouwen van huidmedicijnen, maar veel medicijnen worden door de huisarts voorgeschreven. Dan kan de apotheker ook helpen bij het maken van een passend afbouwschema. Bij medicijnen met een corticosteroïd kan bijvoorbeeld niet in 1 x gestopt worden. Dan is er een kans op verergering van de huidproblemen. De apotheker kan de huisarts en dermatoloog helpen door deze zorg over te nemen.”
Dit is een artikel uit het Service Apotheek Magazine. Vond je het interessant? Lees ook de andere artikelen
Gepubliceerd op: 25 juli 2024
Onze website maakt gebruik van cookies om het gebruik en de functionaliteit te waarborgen. Meer informatie hierover vind je op onze cookie instellingen pagina.