INLOGGEN

Service Apotheek zet in op huidzorg

Service Apotheek werkte afgelopen zomer nauw samen met dermatologen en patiëntenorganisaties VMCE (Vereniging van Mensen met Constitutioneel Eczeem) en PN (Psoriasisvereniging Nederland) in het kader van het Nationaal Constitutioneel Eczeem Project (NCEP). Het resultaat? Vernieuwde tips in de Service Apotheek-app en heel veel aandacht voor samenwerking, smeerconsulten en het assortiment huismerkproducten van Service Apotheek. De tips ondersteunen patiënten optimaal bij het goed gebruik van medicijnzalf (corticosteroïd).

Service Apotheek-app onmisbaar

Het is bekend dat patiënten bij de start van nieuwe medicijnen zoveel informatie krijgen, dat het lastig is alles te onthouden en daarna toe te passen. Met de tips in de app krijgen patiënten op verschillende dagen tijdens de behandeling relevante informatie, dat motiveert hun om de behandeling vol te houden. Bij gebruik van huidmedicijnen is dat cruciaal. De tips gaan over verwachtingen, werking en mogelijke bijwerking van de medicijnen, gebruik van basiszalf, leefstijl en afbouwen van medicijnzalf. Ook verwijst de app naar de patiëntenorganisatie en naar de bijwerkingenmonitor van Bijwerkingencentrum Lareb. Daarnaast vertelt de app dat patiënten met vragen terecht kunnen in de apotheek. Dat stimuleert een farmaceutisch consult of medicijngesprek. Daarin kan bijvoorbeeld de best passende basiszalf uitgekozen worden of kan een afbouwschema van medicijnen worden gemaakt.

Aandachtsgebied

Uit de praktijk blijkt dat mensen vaak niet de juiste hoeveelheid zalf gebruiken. Een smeerconsult en het toepassen van de vingertopeenheid methode kan hierbij helpen. Wist je dat iemand die op de juiste manier smeert iedere drie maanden zeker 40 tubes basiszalf nodig heeft?

Inspiratie

Laat je inspireren door deze bijzondere verhalen van zorgverleners die zich inzetten voor betere huidzorg en de rol van de lokale Service Apotheek.

Patiënt zelf aan het roer bij de behandeling van eczeem — PW | Pharmaceutisch Weekblad

Service Apotheek Magazine 117 | Interview - samenwerken voor betere zorg

Service Apotheek Magazine 117 | Thema - smeerconsult

Service Apotheek Magazine 117 | Interview - de specialist

Service Apotheek Magazine 117 | Online zorg van jouw Service Apotheek

Contact

Wil je meer weten over het Service Apotheek Huismerk of wil je welke hulpmiddelen Service Apotheek biedt in de contacten met huisartsen en andere zorgverleners? Laat het weten via sam@serviceapotheek.nl!

Gepubliceerd op: 08 oktober 2024

Heb je het laatste Mosadex-magazine al gelezen?

Bekijk 'm hier!