INLOGGEN

Patiëntenfederatie Nederland en Service Apotheek zetten in op transparante zorg 

Patiëntenfederatie Nederland en Service Apotheek maken sinds 1 oktober 2024 geleidelijk meer dan 50.000 patiëntervaringen transparant op ZorgkaartNederland. De patiëntervaringen worden door onafhankelijk meetbureau Feeddex uitgevraagd en voortaan ook gepubliceerd op ZorgkaartNederland. 
 

Beter beeld, betere keuze 

Door deze samenwerking krijgen de ruim 1 miljoen maandelijkse bezoekers van zorgkaartnederland.nl een beter beeld van de dienstverlening van de Service Apotheken. En zo kunnen zij op basis van gevalideerde ervaringen een keuze maken voor een passende apotheek. 

 
Transparantie en vertrouwen 

Ervaringen zijn een belangrijke bron voor patiënten bij het maken van een zorgkeuze. Door het delen van ervaringen kunnen patiënten en hun naasten elkaar helpen met het vinden van passende zorg en vertrouwen in hun zorgverleners. 

Service Apotheek en ZorgkaartNederland gaan samen stimuleren dat er geverifieerde waarderingen over de aangesloten apotheken worden gepubliceerd. 
 
 

Samenwerken voor een compleet beeld 

“Deze samenwerking is een belangrijke stap om patiëntervaringen binnen de farmacie transparanter te maken. Dat helpt mensen met het kiezen van een apotheek die echt aansluit bij hun persoonlijke situatie. Ik ben blij dat we samen met Service Apotheek deze stap kunnen maken,” aldus Arthur Schellekens, directeur-bestuurder Patiëntenfederatie Nederland.  
 
Marianne Schepers, Hoofd Zorg & Kwaliteit Service Apotheek: "We weten dat veel mensen nog niet bekend zijn met de diensten van de lokale Service Apotheken, zoals de mogelijkheid voor het gebruik van de app of het aanvragen van een medicijnconsult. Juist de ervaring van anderen kan helpen om een completer beeld te krijgen of een apotheek bij je past. We meten de zorg en kwaliteit doorlopend onder meer dan 100.000 klanten. Deze samenwerking helpt ons om meer te doen met de moeite die mensen nemen om de ervaring te delen en samen al die ervaringen nog beter in te zetten." 
 

Patiëntenfederatie Nederland helpt patiënten en cliënten om een sterke positie in te nemen ten opzichte van zorgverleners en zorgverzekeraars. Ervaringen van andere patiënten en cliënten zijn daarbij belangrijk. Ervaringen helpen bij het maken van de keuze voor de best passende zorg. 
 

ZorgkaartNederland is een onafhankelijk initiatief van Patiëntenfederatie Nederland en is het grootste onafhankelijke keuzeplatform in de gezondheidszorg. Het biedt uitgebreide keuze-informatie en patiëntwaarderingen. Ook over farmacie.  

Voor zorgverleners en zorginstellingen is ZorgkaartNederland een betrouwbaar en veilig platform waar zij zich kunnen presenteren, gevonden kunnen worden door (potentiële) cliënten en waar zij cliëntervaringen kunnen verzamelen. Zij worden door de gedragscode en de uitgebreide redactie waar mogelijk beschermd tegen oneigenlijk gebruik.  

Service Apotheken staan garant voor veilig en goed gebruik van medicijnen. Zij helpen graag bij gezond worden of gezond blijven. Dat doen ze met meer dan 500 aangesloten zelfstandige apotheken. Daarmee is het de grootste franchiseformule met al vele jaren op rij de hoogste klantwaardering op basis van de PREM farmacie. 

In de zelfstandige Service Apotheken maken de apotheekteams gebruik van de uitgebreide samenwerking op het gebied van zorg, kwaliteit en scholing. Voor patiënten betekent dit dat ze je helpen op een manier die bij je past. Online én in de apotheek.  

Gepubliceerd op: 20 november 2024

Heb je het laatste Mosadex-magazine al gelezen?

Bekijk 'm hier!