INLOGGEN

Service Apotheek maakt het behandelen van huidproblemen makkelijker én effectiever met stap-voor-stap begeleiding in de apotheek en in de app

Veel Nederlanders kampen met huidproblemen. Het op de juiste manier aanbrengen van medicijnzalven én het volhouden van het gebruik van basiszalven zijn essentieel voor een goede behandeling, maar hier gaat het nog te vaak mis. Mensen met huidproblemen blijven daardoor te lang doorlopen met hun klachten. En de wachtkamer van de dermatoloog zit continu vol. Met extra digitale medicatiebegeleiding, specifiek bij medicijnzalf, wil Service Apotheek dit tij nu keren. “De beste voorlichting op het juiste moment, dat is het idee.”

Wist je dat:

  • Ruim 1,2 miljoen Nederlanders een chronische huidaandoening hebben? (bron: huidfonds) In meer dan 400.000 gevallen gaat het hier om psoriasis. (bron: Psoriasispatiënten Nederland)

  • Het niet goed aanbrengen van medicijnzalf, én het niet blijvend aanbrengen van basiszalf, de problemen in stand houdt?

  • Een smeerconsult in de apotheek goed helpt bij het gebruik of bij het afbouwen van medicijnzalven?

  • Digitale medicatiebegeleiding in de Service Apotheek-app thuis een laagdrempelige oplossing biedt?

"Mensen krijgen zoveel informatie, dat het lastig is om alles te onthouden en daarna ook goed toe te passen."

Een groot deel van de mensen met huidproblemen krijgt zalf voorgeschreven voor de behandeling hiervan. “Het aanbrengen van die zalf is geen rocket science, daarom verwachten mensen ook niet dat ze het verkeerd gebruiken. Maar als je de crème of zalf niet goed gebruikt en niet de juiste basiszalf ernaast gebruikt, werkt het niet optimaal. Dit verdient dus een goede uitleg”, legt Service Apotheker Maureen Hamstra (Veenendaal) uit.

“Die uitleg krijgen ze bij de arts en geven we nogmaals in de apotheek. Maar we merken, en dat is ook onderzocht, dat het niet goed wordt onthouden. Mensen krijgen zoveel informatie, dat het lastig is om alles te onthouden en daarna ook goed toe te passen. Hierdoor wordt vaak niet op de juiste manier gesmeerd, waardoor het resultaat uitblijft en de patiënt de motivatie verliest om ermee door te gaan. Of er wordt niet op de juiste manier afgebouwd waardoor de klachten terugkomen. Vanuit de apotheek helpen we juist ook bij afbouwen van medicijnzalf, veel mensen weten dit niet.” Smeren kun je leren en de tips in de app helpen daarbij.

"De online zorg sluit aan op de zorg in de apotheek."

Met de aanvullende digitale zorg in de app, die samen met artsen en patiënten werd ontwikkeld, tackelt Service Apotheek dat probleem. Apotheker Petra Hoogland: “We bieden stap-voor-stap medicatiebegeleiding in onze app, met tips die ook op dát moment in de behandeling relevant zijn én ervoor zorgen dat de patiënt gemotiveerd blijft en de behandeling doorzet. Bijvoorbeeld tips over het afbouwen van medicijnen, die komen pas verderop in de behandeling. Op het moment dat een patiënt gaat smeren is er extra aandacht en ruimte voor vragen, ervaringen en bijwerkingen en zijn er video's te bekijken. Bijvoorbeeld over het smeren van een basiszalf, dat is ook erg belangrijk voor de werking van de medicijnzalven. De online zorg sluit aan op de zorg in de apotheek. Heeft een patiënt het idee dat het beter kan in zijn situatie? Of is hij niet enthousiast over de basiszalf? Dan kan een smeerconsult of medicijnconsult bij de lokale Service Apotheek helpen. Daarin krijgt de patiënt persoonlijk smeeradvies."

Het programma is te vinden in de Service Apotheek-app, waarin ook een zorgprogramma voor astma en COPD is opgenomen. Begin 2025 komt hier ook een diabetesprogramma bij. De app is de voornaamste online innovatie van Service Apotheek, waarmee de apotheker de zorg nóg toegankelijker maakt en de medicatieveiligheid waarborgt. Patiënten kunnen er 24/7 terecht en vragen stellen aan het apotheekteam wanneer ze er aan denken. Inmiddels ontvingen meer dan 180.000 mensen tips en is 87% er zeer over te spreken.

Gepubliceerd op: 29 oktober 2024

Heb je het laatste Mosadex-magazine al gelezen?

Bekijk 'm hier!