INLOGGEN

Service Apotheek en OrangeValley winnen Dutch Interactive Award in categorie Data

Een zilveren plak voor Service Apotheek en OrangeValley bij de uitreiking van de Dutch Interactive Awards in de categorie Data. Thijs Brouwer, hoofd pharmacy value en digitaal bij Service Apotheek, vertelt over de inzet van data voor het meetbaar maken van goede zorg.

Meetbare digitale zorg

De door Service Apotheek en OrangeValley ingediende case 'Maak digitale zorg meetbaar' beschrijft hoe Service Apotheek haar datalandschap inzet om goede zorg meetbaar te maken en digitale medicatiebegeleiding continu te verbeteren.

De case zet in op het verbeteren van online zorg voor medicijngebruikers. Daarvoor gebruikte Service Apotheek innovatieve eHealth-oplossingen en real-time data-analyse. De verzamelde data werd ingezet om een 360 graden beeld van de medicijngebruikers te krijgen. Zo werden de behoeften en taken van medicijngebruikers in kaart gebracht. Het doel van de case was om de zorgervaring te verbeteren en digitale en fysieke apotheekzorg naadloos te integreren. Hierbij lag extra focus op de Service Apotheek-app.

Thijs Brouwer (Hoofd Pharmacy Value en Digitaal):

“We wisten al dat we met de Service Apotheek-app een gouden communicatiekanaal in handen hebben tussen de eigen lokale apotheker en de medicijngebruiker. Deze award is een welverdiende blijk van erkenning voor het datalandschap dat we samen met OrangeValley hebben opgezet, waarmee we die waarde ook naar de oppervlakte kunnen halen. Samen positioneren we de apotheker als laagdrempelige zorgverlener en als dé expert op het gebied van medicijnen.”

Betere zorgervaring

Op basis van de verzamelde data en gebruikersfeedback zijn verschillende concrete verbeteringen doorgevoerd:

  1. Statuslabels: Uit de analyses bleek dat niet alle medicijngebruikers de statuslabels voor medicijnbestellingen begrepen. Verschillende nieuwe varianten werden getest en de best presterende werd geïmplementeerd.

  2. Gepersonaliseerde tips: De kwaliteit van de gepersonaliseerde tips in de Service Apotheek-app werd in kaart gebracht en geoptimaliseerd.

  3. Persoonlijk advies-programma: Inzichten in hoe dit online zorgprogramma medicijngebruikers naar de app bracht die deze online service voorheen niet gebruikten. De inzichten werden gebruikt om de app-functionaliteiten verder te verbeteren en aan te laten sluiten op de gebruikers.

De verbeteringen hebben geleid tot een verhoogde tevredenheid en een betere zorgervaring voor medicijngebruikers. Door real-time en verrijkte data-analyse konden product owners, management en apothekers direct inspelen op de behoeften van gebruikers en de zorg continu optimaliseren. In 2024 zal de digitale medicatiebegeleiding verder worden geïntensiveerd. De insteek is dat meer dan 90% van de gebruikers van een nieuw medicijn tips ontvangen via de app, waaronder instructievideo’s. Daarnaast wordt het Persoonlijk advies-aanbod uitgebreid met een zorgprogramma voor gebruikers van diabetesmedicijnen.

Rachel van Staalduinen, strateeg bij OrangeValley:

“Deze award is een erkenning van onze toewijding aan het verbeteren van de digitale zorgervaring. Door nauw samen te werken met Service Apotheek hebben we een 360° beeld van de behoeften van medicijngebruikers kunnen creëren en hun zorgervaring kunnen verbeteren. Een ontzettend mooie samenwerking waarbij we laten zien hoe we met digitale kennis kunnen bijdragen aan een maatschappelijk verantwoord en belangrijk thema.”

Digitale zorg

De jury onderkent de potentie van deze vorm van 24/7-medicatiebegeleiding en looft de positieve invloed op de gezondheid van de gebruikers. Een schitterende erkenning voor de Service Apotheek-app en het digitale Persoonlijk adviesprogramma

Gepubliceerd op: 14 juni 2024

Heb je het laatste Mosadex-magazine al gelezen?

Bekijk 'm hier!