INLOGGEN

De Service Apotheek-app als verlengstuk van mijn apotheek!

Goed de tijd kunnen nemen voor patiënten en optimale farmaceutische zorg bieden. Met dat doel leidt Berendina van Solkema Service Apotheek It Krúswâld in het Friese dorp Buitenpost. En met succes. De receptreis loopt soepel, het team heeft een vertrouwde samenwerking met de huisarts én op de jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoeken scoren ze goed. Hoe voert Berendina haar doel uit in de praktijk? Vandaag vertelt ze over de Service Apotheek-app en haar missie om de voorraadbeheerfunctie te optimaliseren.

Inzetten op hybride zorg

“Veel van onze patiënten gebruiken de Service Apotheek-app", begint Berendina. “Daarom wil ik dat de app naadloos aansluit bij onze organisatie en visie op goede hybride zorg.” Toen de voorraadbeheerfunctie werd geïntroduceerd zag Berendina een kans om haar specialisme als medicijnexpert in te zetten.

“De voorraadbeheerfunctie geeft patiënten een seintje als hun medicijn bijna op is met de suggestie om een nieuwe voorraad te bestellen. Een functie die ik als apotheker ondersteun omdat mensen zo op tijd hun medicijnen hebben en het de therapietrouw bevordert. Daarnaast is het een mooie toevoeging op onze samenwerking met de huisarts waarin de herhaallijn naar de apotheek is doorgeschakeld.”

De medicijnexpert in actie

Toch had Berendina een belangrijke kanttekening. “Ik ben voorstander van innovaties die het apotheekteam tijd opleveren, maar het contact met patiënten en verantwoord medicijngebruik staan op de eerste plek.” Daarom nam ik contact op met product owner Yannis Violidis en gaf een suggestie om bepaalde ATC-codes te excluderen. Denk aan een vaccin of antibiotica dat maar één keer uitgegeven wordt en niet herhaald moet kunnen worden. Maar ook bijvoorbeeld pijn- of slaapmedicatie. Patiënten moeten voor deze middelen wél een herhaalverzoek kunnen indienen via de Service Apotheek-app, maar dit zijn middelen waar je regelmatig contact over moet hebben en wat je niet zomaar ongecontroleerd herhaalt. Het seintje dat de voorraad bijna op is, is bij dit soort middelen daarom niet gewenst. We verkopen geen producten die ook in de supermarktschappen liggen!”

Yannis is geholpen met Berendina's scherpe blik en bedenkt een werkvorm om de medicijnlijst onder de loep te nemen. Drie apothekers, waaronder Berendina, geven per medicijn aan of het wel, niet of beperkt opgenomen kan worden in de voorraadbeheerfunctie. Geven zij een verschillend oordeel? Dan bespreken zij de afwegingen in een online sessie en maken ze gezamenlijk de beslissing.

Berendina: “We kregen echt alle ruimte om onze mening te delen en samen tot een goed product te komen. En daarnaast is het ook leuk om op deze manier met vakgenoten in contact te zijn!”

Werkplezier en kwaliteit

Berendina vindt het belangrijk om nauw betrokken te zijn bij innovaties in de Service Apotheek-app. Het voorraadbeheerproject zorgde voor werkplezier én een functie van goede kwaliteit. Haar tip aan apotheekteams? “Ken de app. Download de app en ontdek het perspectief van de patiënt. Je kan medicijnen die je zelf gebruikt daarin terugvinden of een medicijn erin zetten om te testen. Als je weet wat patiënten met de app kunnen, kan je dat ook beter overbrengen. En dat levert voor beide partijen voordeel op. Daarnaast is er bij Service Apotheek altijd gelegenheid om jouw feedback te delen. Er wordt echt naar je geluisterd als medicijnexpert!”

Wil jij op de hoogte blijven van ontwikkelingen in de Service Apotheek-app? Houd dan SA Connect in de gaten.

Gepubliceerd op: 17 april 2025

Heb je het laatste Mosadex-magazine al gelezen?

Bekijk 'm hier!