Nieuws | 20 november 2024
Inhoudsopgave
Twee apothekers met één gedeelde passie. Heleen Kuijper-Tissot van Patot en Lolita Havinga kwamen elkaar tegen op de opleiding tot leefstijlapotheker. Heleen specialiseerde zich tot leefstijlapotheker om zichtbaarder te worden als apotheker. Lolita volgde de opleiding met als doel Service Apotheken bij leefstijlprojecten te kunnen ontzorgen. Wat blijkt? Die twee zijn een gouden combinatie.
“Mensen hebben zelf veel invloed op hun eigen gezondheid en aandoeningen”, aan het woord is Lolita. 25 jaar geleden begon ze als apotheker. Eerst in de apotheek en later als apotheker op het hoofdkantoor van Service Apotheek. Lolita: “Aan het begin van mijn loopbaan voerde ik in de apotheek gezondheidschecks uit. Dit kostte veel tijd, werd niet vergoed en was daarom niet houdbaar. De laatste jaren hoor je veel over preventie en leefstijl. En de meest duurzame zorg is de zorg die je niet hoeft te leveren. Reden genoeg om meer met preventie te doen en gezondheidschecks nieuw leven in te blazen!”
Volgens Heleen is een apotheek dé plek om gezondheidschecks te doen. “De kracht van de apotheek is de laagdrempeligheid. Je hebt geen afspraak nodig en er komen dagelijks honderden mensen. We hebben een positie die goed past bij het geven van adviezen over leefstijl. Hoe mooi is het als je bij het uitgeven van diabetesmedicijnen ook vanuit jouw specialisme het gesprek aan kan gaan over leefstijl?," zegt Heleen.
Heleen is apotheker en eigenaar bij het samenwerkingsverband van de apotheken in Kortenhoef, Hilversumse Meent, Loosdrecht en Nederhorst den Berg. Als gespecialiseerde leefstijlapotheker introduceerde ze in 2023 gezondheidschecks in haar apotheken. “In samenwerking met de Gemeente Wijdemeren en Service Apotheek kon ik vijftig gezondheidschecks aanbieden. Op woensdagavond plaatsten we een advertentie in het dorpsblad en donderdagochtend hadden we al vijftig aanmeldingen. De vraag is duidelijk groot!,” zegt Heleen.
Een gezondheidscheck begint met het vaststellen van de cholesterolwaarden. Vervolgens wordt de BMI berekend en wordt de middelomtrek, de bloedglucose en de bloeddruk gemeten. Na de metingen worden de resultaten besproken met de deelnemer.
Lolita ondersteunt apothekers met door haar ontwikkelde materialen en scholing voor het voorbereiden, uitvoeren en evalueren van gezondheidschecks en met andere handige producten. “Zo maakt Heleen gebruik van de Service Apotheek-afsprakenwebsite. Via een QR-code in de advertentie schreven deelnemers zich gemakkelijk in en kregen ze voor hun afspraak een herinnering. Dat scheelde telefoontjes naar de apotheek én zorgde dat alle deelnemers ook daadwerkelijk kwamen,” zegt Lolita.
“Ik vond dat we tijdens de lunch wel wat meer verse groentes konden eten, maar we hebben geen tijd om uitgebreid te koken in de apotheek. Daarom haalde ik een soepmaker en kookboeken. Nu staat er binnen een half uur verse soep op tafel. Je hoeft alleen zelf de groentes erin te doen!”
Eind 2023 zijn alle vijftig gezondheidschecks afgenomen. Vooral de cholesterolmetingen laten afwijkende waarden zien. Bij 58% van de deelnemers is tenminste één van de cholesterolwaarden afwijkend. Dat inzicht is waardevol, stelt Heleen. “Veel deelnemers kennen hun gewicht en BMI. Maar dat is niet zo bij de cholesterolwaarde.”
Voor sommige mensen zijn de resultaten een bevestiging dat zij goed bezig zijn met hun leefstijl. Voor anderen is het een ‘wake-up call’ wanneer de metingen afwijkende waardes laten zien. “Door tijdig te signaleren, kan de deelnemer actie ondernemen om zo mogelijke zorg in de toekomst te voorkomen,” zegt Lolita.
Heleen: “De kunst is om de deelnemer te motiveren om zelf actie te ondernemen bij afwijkende waardes. De apotheker kan vanuit zijn spilfunctie in de regio zo nodig contact leggen met de juiste zorgverlener. Denk aan een diëtist, slaapdeskundige, sportcoach of bij ernstig afwijkende waardes de huisarts. Daarnaast ontwikkelde Service Apotheek informatieve flyers met uitleg over afwijkende waardes en wat de deelnemer hieraan kan doen. De eerste stap hebben deelnemers zelf al gezet door de check te doen. Daarom wil ik hen de juiste handvaten bieden om door te pakken.”
De deelnemers, voornamelijk 50 tot 60-jarigen, waarderen de gezondheidschecks met een 8,7* gemiddeld. De meesten geven aan met de adviezen aan de slag te gaan en zouden in de toekomst nog eens een meting willen doen.
Heleen's advies voor apothekers en assistenten die willen starten met gezondheidschecks? “De opleiding is ongelofelijk leuk. Ik raad het iedere apotheker en assistent aan. Sterker nog, ik heb mijn collega's ook geënthousiasmeerd. Één apotheker en drie assistenten uit mijn team volgen nu de opleiding,” zegt Heleen.
“Wees je vooral bewust van je keuzes. Ongezonde keuzes zijn vaak makkelijker dan gezonde keuzes. Natuurlijk is fastfood makkelijk en soms lekker. Maar kies in de regel voor vers en gevarieerd. En zorg ervoor dat je niet de hele dag zit. Als je werkt in de apotheek is dat gelukkig meestal ook niet aan de orde.”
Service Apotheek helpt je graag met...
de benodigde materialen. Zoals de informatieflyers en een handig overzicht om de waardes te rapporteren;
resultaten van eerdere pilots, zodat jij de gemeente overtuigt bij een subsidieaanvraag;
een advertentie om de gezondheidschecks onder de aandacht te brengen;
een afsprakenpagina voor inschrijvingen.
Interesse? Stuur een mail naar zorg@serviceapotheek.nl
Dan neemt Lolita of een van haar collega’s contact met je op om de mogelijkheden te bespreken.
*De gezondheidschecks uitgevoerd door Heleen zijn geëvalueerd en door de deelnemers beoordeeld met een 8,7.
Lees meer artikelen in het Mosadex Magazine
Gepubliceerd op: 22 juli 2024
Onze website maakt gebruik van cookies om het gebruik en de functionaliteit te waarborgen. Meer informatie hierover vind je op onze cookie instellingen pagina.