INLOGGEN

Dag van de Apothekersassistent; waar zijn we zonder jullie?

‘Een goed opgeleide en deskundige apothekersassistent is essentieel voor het verlenen van goede farmaceutische zorg in de apotheek’. Dat beeld wordt dubbel en dwars bevestigd door apothekersassistent Simone Aarts. Pas 24 jaar, maar toch al vijf jaar werkzaam bij Service Apotheek Nieuw Gastel. Stilzitten lijkt ze niet te kunnen. Naast haar werk als apothekersassistente en stagebegeleider, is ze onlangs gestart aan de HBO-studie Farmakunde aan de Hogeschool Utrecht. En of dat nog niet genoeg is, schrijft ze ook een online blog over zelfzorgonderwerpen voor klanten en collega-assistenten. Dat wekt interesse! In de tussenuren van haar opleiding spreken we Simone over haar werk als apothekersassistente.

Blij dat een dag als deze bestaat

Op de ‘Dag van de Apothekersassistent’ wordt Simone met haar assistent-collega’s altijd in het zonnetje gezet en dat doet haar goed. Simone: “Het geeft ons extra waardering voor ons werk. Het zijn de apothekersassistenten die het gezicht zijn van de apotheek. We zijn toegankelijk en het meest zichtbaar voor de klant. We bieden een luisterend oor, geven advies en helpen klanten op weg met al hun vragen. Aan de balie of in de spreekkamer. Je kunt met al je vragen bij ons terecht. Met sommige mensen heb ik echt een band opgebouwd en kennen we elkaar bij voornaam.”

Mensen hebben nu meer vertrouwen in de apotheek

Ook in dit coronajaar heeft Simone haar werk zien veranderen. “De rust in de apotheek is wat toegenomen, maar de frustratie bij klanten ook. Ik begrijp dat het een onzekere en spannende tijd is, nu nog steeds. Mensen willen meer hun zegje doen. Daar heb ik begrip voor en geef extra toelichting en uitleg over hun medicijnen. Sinds de coronacrisis merk je dat mensen zich veel bewuster zijn geworden van hun gezondheid”, vertelt Simone. De coronacrisis heeft ook positieve kanten benoemt ze: “Patiënten en klanten weten ons steeds vaker te vinden. Waar ze voorheen zelfzorgproducten bij de supermarkt of de drogist kochten, halen ze die nu bij ons. Ze willen weten of de zelfzorgproducten veilig zijn in combinatie met hun andere medicijnen. Je kunt wel zeggen dat mensen nu meer vertrouwen hebben in de apotheek en het merk Service Apotheek.”  

Onze meerwaarde voor de klant

Het advies over zelfzorgproducten richting klanten is ook hard nodig. Dat blijkt wel uit de verhalen die Simone vertelt: “Laatst was er iemand die graag Miconazol crème wilde tegen een schimmelinfectie, maar deze persoon gebruikte ook Acenocoumarol, een bloedverdunner. Die twee medicijnen mogen echt niet gecombineerd worden. Als apothekersassistent zijn we hiervan op de hoogte. Dat komt ten goede aan de gezondheid van deze klant, die de Miconazol crème ook elders had kunnen kopen, maar dan zonder dit belangrijke gezondheidsadvies aan de balie.”

Simone geeft niet alleen advies aan de balie, maar ook via een online blog. “Deze is tot stand gekomen doordat ik merkte dat er op internet een hele waslijst aan informatie en producten te vinden is. Maar wat is nu waar of onwaar? Niets is zo fijn als een ervaren apothekersassistente, die met liefde en plezier, de juiste kennis deelt met klanten en andere collega-assistenten”, aldus een enthousiaste Simone. En ondanks dat ze met de blog recentelijk is gestart, heeft ze al ruim 450 bezoekers weten te boeien. Het volgende thema op haar blog? Dat wordt de tekenbeet, benieuwd? Lees hier haar blog.

Geniet van deze dag en weet dat je gewaardeerd wordt

Als we vragen naar haar ambities, reageert ze snel: “Ik hoop over drie jaar klaar te zijn met mijn studie. Dan wil ik meer een managementfunctie waarin ik meedenk over projecten en de implementatie ervan.” En je werk aan de balie dan? “Dat blijf ik zeker doen, zonder twijfel!”. Simone wenst iedereen een fijne ‘Dag van de Apothekersassistent’ toe: “Geniet van deze dag en weet dat je gewaardeerd wordt.” 

Ook interessant voor u?

Leest u al mee in het Mosadex-magazine?

Nee, schrijf me in!


© Mosadex Groep 2021 |
Mosadex Groep op social media: