Nieuws | 11 november 2024
Inhoudsopgave
Het afgelopen jaar heeft Service Apotheek ingezet op het bouwen van een fundament voor de inzet van social media. Niet alleen om zelf deze kanalen te benutten vanuit merkbeleving, maar vooral om het ontzorgen van franchisenemers om zich op social media te gaan profileren.
Waarom de inzet van social media belangrijk is? En hoe ze dit aanpakken? We spreken Iris van der Valk, Emma Vogels en Gemma Jonkers van Service Apotheek.
“Social media kan helpen bij het zichtbaar zijn voor uw klant en het biedt ook extra contactmogelijkheden. Met social media zorgt u voor een acceleratie van uw zorgaanbod: de inzet ervan staat niet op zichzelf. Het versterkt het hele palet aan online activiteiten en e-healthdiensten zoals SARA, de Service Apotheek-website, -webshop en -app. Samen dragen deze diensten bij aan onze missie: de gezondheid van onze klanten verbeteren door veilige en effectieve geneesmiddelenbehandeling op maat. Maatwerk leveren betekent ook de klant bedienen op het kanaal naar keuze. Daarom is een omnichannel-benadering belangrijk voor ons. Daarbij heeft u met de inzet van social media extra kanalen tot uw beschikking voor het neerzetten van uw naam, uw merk. Herkenbaarheid is ook hierin erg belangrijk. Niet alleen op de gevel van de apotheek, ook online aanwezig zijn telt mee. Uit onderzoek blijkt: bij Service Apotheek wordt de klantrelatie hoger gewaardeerd wanneer mensen zich bewust zijn van het feit dat ze klant zijn bij een Service Apotheek. Dus bekendheid met het merk zorgt voor meer binding.”
Service Apotheek heeft zelf ook social mediakanalen, is het dan niet een herhaling van zetten als alle Service Apotheken een eigen versie gaan maken?
“Onze filosofie is dat we klantenbinding in de Service Apotheken willen bereiken. Dat moeten we samen doen, wij zetten in op het ontzorgen van de apotheek en pakken onze faciliterende rol. Maar de daadwerkelijke lokale profilering, de lokale kleuring die nodig is voor de binding met de eigen apotheek, dat komt van de Service Apotheken zelf. De inzet van social media moet juist bijdragen aan deze lokale profilering.”
“We adviseren apotheken in het opzetten van een social mediakanaal. We zien bijvoorbeeld dat het goed werkt wanneer Service Apotheken een mix inzetten van algemene berichten die wij kant-en-klaar aanbieden en de meer persoonlijke eigen berichten vanuit de lokale apotheek. Die afwisseling is erg sterk. Wat we kunnen bieden gaat van een geaccrediteerde e-learning voor assistenten, verschillende handleidingen tot kant-en-klare content die iedere week klaar staat op het Social plein op intranet. En de masterclasses op bijeenkomsten zoals op het Service Apotheek Symposium op 29 januari 2019. Kortom, er is genoeg. Ook hebben we een social mediaspecialist op het hoofdkantoor die u altijd kunt aanspreken als u hulp kunt gebruiken bij de opstart van uw kanaal of wanneer u advies wilt voor een verdere verdieping! En zet social media vooral in om te laten zien wat er speelt in uw apotheek. Denk aan aandacht vragen voor het zorgthema dat u inzet, het plaatsen van een oproep of vacature. Laat zien wie u bent en waar u als zorgverlener voor staat!”
“Het social media-fundament staat nu. De volgende stap is de lokale invulling ervan door de franchisenemers: wij kijken uit naar een online sneeuwbaleffect in 2019!”
Gepubliceerd op: 20 december 2018
Onze website maakt gebruik van cookies om het gebruik en de functionaliteit te waarborgen. Meer informatie hierover vind je op onze cookie instellingen pagina.