INLOGGEN

AI als hulpmiddel voor de apotheek

Artificial Intelligence (AI) verandert onze maatschappij, en ook ons zorglandschap. Welke toepassingen zien we in de farmacie? En wat betekenen AI ontwikkelingen voor het takenpakket van het apotheekteam? We vragen het aan de directeur van Mosadex E-health en NControl, Willem Janse.

In 2007 behaalt Willem zijn diploma farmacie aan de Universiteit van Utrecht en begint zijn carrière als apotheker in de openbare farmacie. In 2010 zet hij de stap naar NControl waar hij zijn passie voor ICT-oplossingen en farmacie combineert. In 2020 groeit hij door tot directeur van Mosadex E-health en NControl. Hoe denkt Willem over AI?

De toekomst is nu

“In Nederland zijn we nog niet heel ver met AI. Amerika is een koploper op dit gebied. Daarmee bedoel ik niet dat zij een voorbeeldfunctie zijn, maar dat ze meer doen met AI in de zorg dan wij. Ze gebruiken daar bijvoorbeeld AI om tijdens een consult de informatie automatisch te verwerken in een dossier. Je voedt AI met audio en aan het einde van het consult levert AI een ingevuld dossier op. Hierdoor kan de zorgverlener in het consult nog meer focussen op het gesprek met de patiënt”, zegt Willem.

Zitten daar ook nadelen aan? “Ja. Zowel mens als computer moeten nog in deze werkwijze groeien. De zorgverlener dient altijd zelf kritisch naar de uitkomsten te kijken; zomaar op 'opslaan' klikken is dus geen optie. Daarnaast is het een nieuwe ontwikkeling. Niet elke patiënt vindt het prettig als er een computer meeluistert. Zelf denk ik dit soort AI innovaties nog een brug te ver zijn. De apotheker kan vooral tijd en kosten besparen door het proces aan de achterkant efficiënter vorm te geven door middel van de technologie.”

Chatbot Nora

Willem vertelt over een AI-experiment dat Mosadex recent is gestart. “We testen een chatbot die apotheekteams kan ondersteunen en adviseren bij het gebruik van onze producten. Sommige apothekers gebruiken onze producten nog niet optimaal. De chatbot helpt hen 24/7 bij vragen en adviseert hoe ze nog meer profijt kunnen hebben van het product. De pilot gaat over ons product NOrder en wordt door een aantal apotheken getest.”

“We testen en trainen de chatbot in een veilige omgeving. Onze ambitie is om de chatbot proactief suboptimaal gebruik te laten identificeren. Ook hier geldt dat de chatbot mensenwerk niet vervangt. Een voordeel van de chatbot is de 24/7 bereikbaarheid. Maar natuurlijk blijft de adviserende en service rol van onze collega's bestaan. Dat is onze kracht.”

Zekerheid vóór snelheid

We kunnen alleen AI gebruiken als we 100% zeker weten dat de informatie veilig wordt verwerkt én als we altijd zelf de controle blijven doen. Toch zijn er ook veel voordelen aan het op tijd beginnen met AI. Een AI-model heeft namelijk voeding nodig in de vorm van informatie en data. De voeding traint het systeem. Je voedt het model bijvoorbeeld met verschillende (fictieve) casussen en geeft per casus aan hoe AI deze moet beoordelen. Is de training klaar? Dan heeft het model algoritmes, ofwel patronen, ontdekt en kan het zelfstandig voorspellingen maken.

Reacties en randvoorwaarden

Willem merkt veel enthousiasme bij collega apothekers over AI, maar begrijpt ook hun kritische vragen. Volgens Willem zijn er twee belangrijke grenzen. “Allereerst is het belangrijk dat zorgverleners inzien dat AI hen nooit kan vervangen. Het is een hulpmiddel dat geen mensenwerk over kan nemen. Een soort buddy voor repeterende taken. Maar de apotheker is en blijft dé expert in medicijnen.”

Als tweede wil je AI niet inzetten voor zorginhoudelijke of adviserende taken. Willem: “AI kan jou als zorgverlener een advies geven en helpen. Denk aan het ontwikkelen van medisch farmaceutische beslisregels. Maar je moet zelf altijd de informatie vertalen en kritisch zijn, voordat je het gebruikt voor patiëntenzorg.”

Verdiep je in AI

26 september 2024 geeft Willem een lezing over AI tijdens de webinar van VZVZ. Klik hier om je in te schrijven

Leestip: Ontdek meer over de inzet van AI voor medisch farmaceutische beslisregels. Het Apotheekloket sprak Willem eerder over AI. Klik hier voor het artikel

Gepubliceerd op: 23 september 2024

Heb je het laatste Mosadex-magazine al gelezen?

Bekijk 'm hier!