INLOGGEN

De rol van de apotheker bij thuisinfusie

Door: Elles Sanders en Jos Vink

In uw apotheek kunt u in de toekomst een belangrijke rol pakken met thuisinfusie. ApotheekZorg Bladel werkt aan een project om de distributie van infusiepompen en de zorg rondom de therapie te leveren.  

Twee nieuwe collega’s volgen deze ontwikkeling op de voet. Zij zien een belangrijke rol voor de lokale apotheker.

Elles Sanders is sinds 1 maart 2018 beherend apotheker in Bladel. Voorganger Jonathan Visser is overgestapt naar zusterbedrijf Fisher Farma. Elles heeft negen jaar als openbaar apotheker gewerkt en daarna vier jaar als poliklinisch apotheker. “De farmaceutische zorg is mijn verantwoordelijkheid, extra uitdagend vind ik de nieuwe projecten die organisatorisch veel vragen. Een van die projecten is de infuustherapie.”

Jos Vink is als Business Unit Manager de aangewezen persoon om infuustherapie binnen Mosadex Groep op te zetten. Hij is van oorsprong verpleegkundige, maar heeft ook veel kennis van de markt. “ApotheekZorg is via een aanbesteding gecontracteerd door VGZ voor het leveren van thuisinfusie. Voorheen werden de pomp, de medicatie en de zorg apart van elkaar geleverd. Wij streven naar een netwerk van professionals om samen de therapie te regelen voor de patiënt. Dat is nog uniek in Nederland.”


“De apotheek is als kenniscentrum in de lead”


Een uitdaging

In het verleden deed ApotheekZorg enkel zorgprogramma’s in samenwerking met innovatieve farmaceuten, nu dus met een zorgverzekeraar. Wat komt daarbij kijken? “Het begint bij ervaring opbouwen. De juiste mensen in huis halen en verpleegkundigen trainen op de verschillende soorten infusiepompen. Daarnaast betrekken we partijen om samen te werken, zoals huisartsen, de thuiszorg en natuurlijk ook de lokale apotheek”, legt Jos uit. “Huisartsen en apothekers zijn direct enthousiast. Van de thuiszorg vragen we een andere manier van werken, maar ook zij zien de mogelijkheid om kwaliteit en veiligheid van zorg samen te verbeteren.”

Hoe is de rolverdeling?

Het regelen van thuisinfusie via ApotheekZorg is een aanvulling voor de lokale apotheker volgens Elles. “Samen kunnen we meer voor de patiënt betekenen, de apotheker blijft het aanspreek- en uitgiftepunt, hij heeft de regie.” Jos: “De apotheek is als kenniscentrum in de lead. De apotheker kan signaleren dat het zinvol is om met thuisinfusie te starten. Hij is het eerste aanspreekpunt, heeft de farmaceutische expertise en wordt eigenaar van de pomp.” ApotheekZorg faciliteert met hardware en kennis. De apotheker kan op niveau overleggen en de assistente kan terugvallen op de verpleegkundigen van de ZorgTeams van ApotheekZorg. Een eis van de IGZ is een dubbele controle op de medicatie en de instelling van de pomp. Voorheen was dit lastig. Nu doet de apotheker de eerste controle en de thuiszorg de tweede. De meerwaarde voor de patiënt is de verbindende factor. Door de distributie van de pomp, de medicatie en de zorg onder één dak te regelen, weet de patiënt beter waar hij of zij aan toe is.

“Wij kunnen het ook logistiek goed inregelen. Wij verhogen de kwaliteit van leven door een belofte na te komen van leveren tussen 10.00 en 11.00 uur in plaats van een tijdsbestek van een hele dag.”

Een uitdaging

In het verleden deed ApotheekZorg enkel zorgprogramma’s in samenwerking met innovatieve farmaceuten, nu dus met een zorgverzekeraar. Wat komt daarbij kijken? “Het begint bij ervaring opbouwen. De juiste mensen in huis halen en verpleegkundigen trainen op de verschillende soorten infusiepompen. Daarnaast betrekken we partijen om samen te werken, zoals huisartsen, de thuiszorg en natuurlijk ook de lokale apotheek”, legt Jos uit. “Huisartsen en apothekers zijn direct enthousiast. Van de thuiszorg vragen we een andere manier van werken, maar ook zij zien de mogelijkheid om kwaliteit en veiligheid van zorg samen te verbeteren.”

Het regelen van thuisinfusie via ApotheekZorg is een aanvulling voor de lokale apotheker volgens Elles. “Samen kunnen we meer voor de patiënt betekenen, de apotheker blijft het aanspreek- en uitgiftepunt, hij heeft de regie.”

Jos: “De apotheek is als kenniscentrum in de lead. De apotheker kan signaleren dat het zinvol is om met thuisinfusie te starten. Hij is het eerste aanspreekpunt, heeft de farmaceutische expertise en wordt eigenaar van de pomp.” ApotheekZorg faciliteert met hardware en kennis. De apotheker kan op niveau overleggen en de assistente kan terugvallen op de verpleegkundigen van de ZorgTeams van ApotheekZorg. Een eis van de IGZ is een dubbele controle op de medicatie en de instelling van de pomp. Voorheen was dit lastig. Nu doet de apotheker de eerste controle en de thuiszorg de tweede. De meerwaarde voor de patiënt is de verbindende factor. Door de distributie van de pomp, de medicatie en de zorg onder één dak te regelen, weet de patiënt beter waar hij of zij aan toe is.

“Wij kunnen het ook logistiek goed inregelen. Wij verhogen de kwaliteit van leven door een belofte na te komen van leveren tussen 10.00 en 11.00 uur in plaats van een tijdsbestek van een hele dag.”

Meerwaarde bieden

Wilt u als apotheker een totaalpakket aan farmaceutische zorg leveren? Het infusieproject zit in een pilotfase met goede eerste resultaten. U kunt meedoen! Het is het zinvol als u in een gebied zit met veel VGZ-patiënten en ook als u een goede band heeft met de thuiszorg en huisartsen. “Wij faciliteren u, dus u staat er niet alleen voor. Wie wat doet, bepalen we in overleg.”

Gepubliceerd op: 26 april 2018

Heb je het laatste Mosadex-magazine al gelezen?

Bekijk 'm hier!