Nieuws | 8 januari 2021
Hét sleutelwoord van Service Apotheek in 2018? Verbinding! Met de patiënt, met zorgverleners en ook met stakeholders. Samen met u kijken we terug op hoe Service Apotheek hier het afgelopen jaar uiting aan gaf. Een greep uit de resultaten.
Patiënten zijn positief over Service Apotheek. Dat blijkt uit het jaarlijkse PREM-onderzoek dat alle apotheken in Nederland uitvoeren. Ruim 250.000 respondenten beoordeelden hun apotheek op 22 aspecten. Het eindoordeel voor Service Apotheek? Een 8.2 gemiddeld.
Service Apotheken scoren volgens apotheekbezoekers extra hoog op het begrijpelijk uitleg geven over medicijngebruik, bereikbaarheid en toegankelijkheid, wachttijden, het contact met de apotheekmedewerkers, privacy, begeleiding bij het medicijngebruik en wellicht minder verrassend: de service blijkt hooggewaardeerd!
In 2018 zette Service Apotheek vol in op het beschikbaar stellen van de kennis en deskundigheid van de apotheker, vanuit een omnichannel aanpak. En het bieden van logistiek gemak. Waarom? Om op lange termijn klantenbinding en waardering te creëren. Consumenten willen immers 24/7 bediend worden via het kanaal van hun keuze, ook bij de apotheek. Daarom lanceerden we voor alle aangesloten apotheken een nieuwe website. Hét online gezicht van de apotheek, herkenbaar gekleurd voor de klant door de invulling van de lokale apotheek.
De klant heeft nu onder meer:
Huisartsen zijn tevreden over de apotheker, dat is één van de meest opvallende uitkomsten van het marktonderzoek, waaraan 159 huisartsen deelnamen. Een representatieve steekproef. “Eigenlijk is het vanzelfsprekend om huisartsen te vragen wat ze van het werk van openbare apothekers vinden”, stelt Giel Jansen, apotheker van Service Apotheek Zenderpark in IJsselstein en lid van de franchiseraad. “Zij zijn onze belangrijkste partners in de zorg. Toch is dat volgens mij nooit eerder aan hen gevraagd. Dat maakt dit onderzoek uniek.”
Enkele uitkomsten:
Huisartsen zijn tevreden over de apotheker, dat is één van de meest opvallende uitkomsten van het marktonderzoek, waaraan 159 huisartsen deelnamen. Een representatieve steekproef. “Eigenlijk is het vanzelfsprekend om huisartsen te vragen wat ze van het werk van openbare apothekers vinden”, stelt Giel Jansen, apotheker van Service Apotheek Zenderpark in IJsselstein en lid van de franchiseraad. “Zij zijn onze belangrijkste partners in de zorg. Toch is dat volgens mij nooit eerder aan hen gevraagd. Dat maakt dit onderzoek uniek.”
In 2018 werd het online zorgprogramma SARA verder uitgerold onder alle Service Apotheken. En met succes! Inmiddels heeft SARA meer dan 10.000 deelnemers. Deze astma- en COPD-patiënten ontvangen dankzij SARA digitale ondersteuning op maat in combinatie met persoonlijk contact in de apotheek. Andersom krijgt de apotheek meer inzicht in de kennis en houding van de patiënt en geeft het een beter beeld van het gebruik van geneesmiddelen door de patiënt en de gezondheidstoestand. Wat dit oplevert? Zorg die beter is afgestemd op individuele behoeften én een betere binding met de patiënt.