INLOGGEN

Service Apotheek-app, dé app die die het leven met medicijnen makkelijker maakt

In september 2021 lanceerde Service Apotheek haar vernieuwde patiënten-app. Deze app maakt het leven met medicijnen nu nóg makkelijker. Ook brengt het patiënten meer in contact met de eigen Service Apotheek in de wijk. Naast het gemak van online bestellen en een actueel medicijnoverzicht, biedt de app nu ook medicatiebegeleiding in de vorm van tips die de patiënt helpt om medicijnen beter te gebruiken. De app heeft gemiddeld 4.300 nieuwe gebruikers per week en een waardering van 4,6 uit 5 sterren.

Vernieuwde functionaliteiten van de Service Apotheek-app

Uit gebruikersonderzoek weten we dat patiënten hun medicijnen vaak herkennen aan de vorm en de kleur, in plaats van de vaak ingewikkelde medicijnnaam. Uniek zijn dan ook de foto’s van de medicijnen en verpakkingen en de uitleg waarvoor ze gebruikt worden. Juist om gevaarlijke medicijnfouten tegen te gaan.

Verandert er iets in het medicijngebruik? Dan geeft de patiënt dit gemakkelijk door aan de apotheek. Hiermee geeft Service Apotheek de patiënt de regie en werkt samen aan een actueel medicijnoverzicht. Met een handig inname schema waarin de patiënt innames afvinkt, vergeten zij nooit meer hun medicijnen in te nemen.

Online medicijnbegeleiding via het TIP-programma

Er wordt continu gezocht naar nieuwe manieren om patiënten ook online te begeleiden bij veilig medicijngebruik. Service Apotheek ontwikkelde daarom het TIP-programma. Hiermee geeft de app praktische tips over het gebruik van medicijnen. Momenteel begeleidt de app patiënten die sterke pijnstillers gebruiken, zoals oxycodon. Eerder gaf de app al tips aan patiënten met diabetesmedicijnen.

Linda heeft diabetes en testte het TIP-programma: “Via een tip over het innemen van mijn medicijnen, ontdekte ik de medicijnherinnering in de app. Hoe handig!” Ook John is erg te spreken over de tips. “Fijn dat er geen moeilijke woorden worden gebruikt. Zo begrijp ik het beter en neem ik mijn medicijnen op de juiste manier in.”

Dat de medicijntips in de app goed ontvangen worden door patiënten, laten ook de cijfers zien. Maar liefst 88% van de mensen die via de app feedback gaf op de tips, liet weten deze als nuttig te ervaren bij het veiliger gebruik van hun medicijnen.

Toekomstbestendige farmaceutische zorg in de wijk

De vernieuwde app is gelanceerd om toekomstbestendig te zijn én te blijven. Iris van der Valk, algemeen directeur bij Service Apotheek, vertelt: “We verbinden de online wensen van klanten aan de eigen lokale apotheek en maken zo goede en veilige farmaceutische zorg ook digitaal mogelijk. Daarmee verplaatsen we niet de logistiek naar online, maar zetten we in op persoonlijke aandacht, bereikbaarheid en dialoog. We geven zo nog meer invulling aan het omnichannel borgen van medicatieveiligheid, vanuit de eigen vertrouwde Service Apotheek.”

Benieuwd naar de vernieuwde app?

Bekijk deze video.

Dit artikel is onderdeel van een drieluik. Klik hier voor het hoofdartikel.

Gepubliceerd op: 11 april 2022

Heb je het laatste Mosadex-magazine al gelezen?

Bekijk 'm hier!