Nieuws | 11 november 2024
Inhoudsopgave
Kan
niet, bestaat niet in het brein van Microsoft-directeur René van Haaster. Het
onmogelijke mogelijk maken is wat hem in zijn carrière drijft. Zijn vraag aan
CEO Ard van der Meij was dan ook ‘wat wil Mosadex bereiken?’. Het 'hoe' was zijn pakkie-an.
Van origine is Mosadex van het ‘zelf doen’, maar alles zelf doen is niet verstandig. De nieuwe strategie? Een combinatie van eigen expertise met goede partnerships en gebruik van standaardoplossingen met een eenvoudige gebruikersomgeving. Microsoft is aangehaakt op onze digitale transformatie. Microsoft en Mosadex hebben sinds 2020 een actieve samenwerking. Nog net voor de coronacrisis mochten de eerste meetings in ’s-Hertogenbosch plaatsvinden. Vandaag spreken we René van Haaster via Teams. “Mosadex is trots op haar roots, dat ontdekte ik al snel. De samenwerking met apothekers in de coöperatie is uniek. Het versterken van hun business staat voor Mosadex, en daarmee voor Microsoft, voorop. Mosadex omarmt technologie en jullie CEO Ard van der Meij toonde mij sterk leiderschap door eerlijk de uitdagingen te benoemen waar Mosadex voor staat. Dat zijn interne factoren, maar ook uitdagingen zoals bekostiging en regelgeving. We ontdekken nu samen wat de klantbehoefte is en hoe we dat vertalen naar slimme oplossingen. Het uitgangspunt? De apotheker heeft focus op de consument en Mosadex faciliteert. Daar zijn data en de juiste processen voor nodig. Wij hebben de technologie om die transformatie te verwezenlijken.”
“Mosadex heeft de juiste visie en digitale agenda, wat mij betreft. We zijn het met elkaar eens over de volgende drie zaken:
Betere zorg door data
Hoe meer data beschikbaar is, hoe beter we de zorgvraag kunnen voorspellen, hoe klantgerichter we ons kunnen organiseren en hoe meer services we kunnen bieden. Daarnaast weten we door data ook wát we moeten verbeteren, waar het potentieel zit.
Data ontsluiten in één systeem
Als we data willen ontsluiten op een consistente, veilige en geanonimiseerde manier moeten we allemaal zijn aangesloten op één open systeem. Nu werkt Mosadex met allerlei losse eilandjes, verbonden aan de verschillende dochterbedrijven. We bouwen nu aan één platform. Pas dan verbeteren we op grote schaal.
Processen en data combineren voor nieuwe business modellen
Stap 1 en 2 worden pas goed benut als we met die data de processen opnieuw gaan inrichten en uniform gaan samenwerken. Dat is de eerste stap naar nieuwe business modellen en daar de vruchten van plukken!”
“Er zijn in het algemeen drie drijfveren om te veranderen.
Vaak stellen bedrijven zichzelf de vraag: ‘Kan wat we nu doen
slimmer of goedkoper?’ Oftewel met technologie efficiëntie
verhogen of kosten verlagen, denk aan logistieke processen,
inkoop en verkoop. De tweede motivatie kan zijn dat concurrentie iets sneller of beter doet. Dus om competitief te blijven
kan veranderen een must zijn. De derde reden die we vaak
zien bij Microsoft, is disruptie in de markt. Denk aan nieuwe
dienstverlening door bedrijven zoals Airbnb en Uber. Als de
traditionele manier van zakendoen verstoord wordt, vragen
bedrijven zich af hoe ze relevant blijven. Bij Mosadex is het
een combinatie van deze drie drijfveren. Zo zorgt het beleid
van zorgverzekeraars bijvoorbeeld voor een disruptie in
de markt.”
“Het voorstellingsvermogen van ons brein is de beperkende factor.”
Waar René van Haaster als kind zijn creativiteit kwijt kon in technisch lego, zo gaat zijn team nu aan de slag om voor Mosadex de beste som der delen te ontwikkelen. “Het voorstellingsvermogen van ons brein is de beperkende factor, wij helpen bedrijven om los te komen van de bestaande orde en niet alleen te denken in kansen, maar ervan te dromen. Een computersysteem kan heel goed trends herkennen, veel beter dan mensen. We gaan Mosadex en haar apothekers helpen om voor te sorteren op voorspellingen zodat we de zorgconsument beter kunnen bedienen. Kortom we gaan niet werken met techniek, maar de techniek voor jullie laten werken!”
We vertellen u graag meer over onze projecten op het gebied van farmalogistiek, zorg en coöperatie.
Gepubliceerd op: 23 juni 2021
Onze website maakt gebruik van cookies om het gebruik en de functionaliteit te waarborgen. Meer informatie hierover vind je op onze cookie instellingen pagina.