Nieuws | 11 november 2024
Inhoudsopgave
Afgelopen weken reisde Cristel Wouters van ApotheekZorg door het land voor de metingcontroledagen. Ze is onderdeel van het ZorgTeam diabetes van ApotheekZorg. Tijdens een afspraak controleert zij de bloedglucosemeter van de patiënt. Ook kijkt ze mee hoe de patiënt de meting uitvoert. Waarom?
Cristel: “De patiënt houdt zelf de waardes bij door middel van meetapparatuur. Deze bloedglucosemeter moet betrouwbaar zijn omdat de dosering insuline hierop is afgestemd. Foutieve informatie van de meter of het verkeerd gebruik ervan, kan grote gevolgen hebben.” ApotheekZorg adviseert ten minste één keer per jaar de meter te laten controleren.
Cristel: "Sommige patiënten hebben vaak al 20 tot 30 jaar diabetes. Veel mensen weten dan wel hoe ze moeten prikken maar vinden het belangrijk dat hun meter gecontroleerd wordt, omdat ze er afhankelijk van zijn. De patiënt neemt zijn eigen apparaatje mee naar de apotheek. Ik check vervolgens of het goed geijkt is. Zo niet? Dan ontvangt de patiënt een nieuwe meter. Ik kijk ook mee hoe de patiënten de controle uitvoeren en geef advies over het prikken zelf als dat nodig is. Laatst kon bijvoorbeeld een mevrouw niet goed overweg met een prikpen. Ik heb haar een andere gegeven en laten zien hoe ze hem moest gebruiken.” Cristel vertelt enthousiast door: “En dat is ook waarom ik dit werk zo leuk vind, normaal spreek ik, als zorgteammedewerker, mensen telefonisch en nu kan ik hen ook in een persoonlijk gesprek verder helpen.”
Twee dagen lang staat Service Apotheek Nieuw Gastel in het teken van de metingcontroledagen. Op zo’n dag spreekt Cristel zo’n 15 tot 25 mensen met diabetes. “In Service Apotheek Nieuw Gastel is het extra goed geregeld, dankzij de aanwezigheid van een apothekersassistent van de apotheek zelf tijdens alle gesprekken. Dan kan je ook direct bepaalde zaken in gang zetten.”
“Dat zorgt voor een positieve en efficiënte aanpak en meer binding met onze apotheek”, vult apotheker Sarina Heirbaut aan. “Vandaag is Kristy Bult, onze farmaceutisch consulent in opleiding, aangeschoven. Hierdoor kunnen we ook onmiddellijk farmaceutische zorg voor de patiënt regelen. Kristy maakt bijvoorbeeld het persoonlijke online medicatiedossier aan indien de patiënt dit wenst. Ze kan de app van Service Apotheek toelichten, onze herhaalservice aanbieden en meteen instellen. Voor diabetici is het handig dat we dit niet alleen doen voor de tabletten, maar ook voor de insuline, de naalden en de spuiten. Daarnaast kan onze apothekersassistent medicamenteuze adviezen geven, informatie verlenen en de patiënt krijgt de mogelijkheid om al zijn of haar vragen te stellen.”
Waarom ze dit zo doen? Sarina benadrukt het belang van extra service voor de klant: “November stond in het teken van diabetes. Wij nemen deel aan het Zorgthema Diabetes van Service Apotheek en bieden ook deze metingcontroledagen aan. Een perfect moment om de patiënt aan te spreken en je dienstverlening en de farmaceutische zorg die je levert als apotheek extra in de verf te zetten. Heeft de patiënt last van bijwerkingen of behoefte aan verdere optimalisatie van zijn medicatieprofiel? Dan kan de patiënt een afspraak met mij of collega-apotheker Boris van Wijk maken voor een medicatiebeoordeling. Dat vinden we heel belangrijk, die persoonlijke begeleiding. En we merken dat mensen dat waarderen, want we scoorden een 8,5 bij ons laatste klanttevredenheidsonderzoek!”
“De patiënt krijgt de mogelijkheid om al zijn of haar vragen te stellen”
Sarina: “Samen met ApotheekZorg hebben we twee dagen gereserveerd en vervolgens hebben we gepersonaliseerde uitnodigingsbrieven naar de doelgroep gestuurd op basis van een patiëntenselectie gegenereerd uit het AIS. De inschrijvingen kwamen vervolgens vlot binnen. De patiënten zien het als extra service van onze apotheek. Een kleine investering met een grote betekenis.”
Eén van de patiënten is meneer van Tiggelen. Woonachtig in Oud-Gastel en blij met de controle op zijn meting en meetapparatuur. “Fijn dat de medewerkers hier tijd voor vrij maken. Ik woon zelf in een flat met senioren en niemand weet eigenlijk wat af van diabetes. Ik kan altijd mijn dochter bellen, maar ik vind het ook wel prettig dat er controle is vanuit de apotheek!” Ondanks het gebruik van meerdere medicijnen kan meneer van Tiggelen goed met de diabetes omgaan. “Ik weet wat ik kan eten en weet wanneer ik moet spuiten. Als ik meer of minder nodig heb voel ik dat duidelijk aankomen. Gelukkig heb ik nooit een hypo gehad.” Meneer van Tiggelen is goed op de hoogte van de service van zijn apotheek, maar de medicijnen thuis laten bezorgen of toestemming geven voor brievenbusbezorging, wil hij niet. “Ik kom mijn medicijnen en hulpmiddelen liever zelf ophalen, dan hoef ik er niet voor thuis te blijven. Ik ga namelijk graag wandelen en fiets iedere dag nog 30 kilometer, maar wel alleen als het droog is,” sluit hij lachend af.
Gepubliceerd op: 05 december 2019
Onze website maakt gebruik van cookies om het gebruik en de functionaliteit te waarborgen. Meer informatie hierover vind je op onze cookie instellingen pagina.