Nieuws | 11 november 2024
Inhoudsopgave
Liefde, warmte en aandacht. De fundamenten waarmee Maud Koch als huisapotheker het verschil wil maken in apothekersland. Met eigen ogen ziet ze hoe de farmaceutische zorg bij haar zieke grootouders tekort schoot. “Ampullen met spuitjes worden zonder naalden geleverd, er ontbraken medicijnen in de afgifte of deze kwamen te laat”. Dat kan en moet beter, dacht ze. Na haar studie aan de universiteit van Utrecht en stageplekken in de apotheek trok ze de stoute schoenen aan. 20 oktober opende ze op 29-jarige leeftijd haar eerste, gloednieuwe apotheek in het centrum van Gennep. Opgezet met liefde voor de patiënt. “Als apotheker moet je kijken naar de achterliggende zorgvraag bij een apotheekbezoeker, dáár moet je achteraan en de zorg op afstemmen”.
Zo leren we Maud kennen als we binnenstappen in het frisse, nette pand aan de Spoorstraat in Gennep. Gedreven als ze is, duikt ze zelf in de statistieken tijdens haar zoektocht naar een locatie voor haar nieuwe apotheek. Want dát ze die zelf een ging opstarten, stond tijdens haar studie al vast. Uiteindelijk viel haar oog op Gennep. Een Limburgs dorp met genoeg ruimte voor een tweede apotheek, naast de al bestaande apotheek. Dat blijkt tot nu toe een goede keuze te zijn. Nog geen twee weken terug vond de officiële opening van Service Apotheek Niersstad plaats en nu al zit er een flinke stijgende lijn in het aantal receptregels.
“Na mijn ervaringen in Nijmegen waar normen en waarden van de apotheekbezoeker nog wel eens ontbraken, koos ik er bewust voor om me te vestigen in een dorp. Patiënten zijn hier fatsoenlijker en respect naar het team is meer aanwezig, een waarde die ik belangrijk vind. Net als patiëntgerichtheid, service en aandacht.” Dat blijkt ook uit de keuzes die ze heeft gemaakt bij de opstart van haar apotheek.
Zo maakt ze geen gebruik van afhaalkluisjes, want ze wil altijd zichtbaar zijn voor de patiënt. “Een zorgverlener ben je niet door als apotheker te zeggen dat je de patiënt niet in de apotheek wil hebben. Ik wil dat mijn assistenten actief vragen naar hoe het gaat en of er bijwerkingen of vragen zijn. Het kost tijd, maar je bent problemen voor als je dit gestructureerd doet. Mensen lopen vaak heel lang met klachten, in veel gevallen zijn dit gewoon bijwerkingen van medicijnen die je makkelijk kunt voorkomen. Die krijg je alleen maar te horen als je de patiënt echt spreekt.” En de bank in de wachtruimte? “Ik hoop dat deze er voor niks staat: ‘in mijn apotheek geen wachttijden!’. Daarom heb ik een extra ondersteunend medewerker aangenomen voor logistieke handelingen en administratieve werkzaamheden. Assistenten moeten zich volledig op de zorg kunnen richten en patiënten direct aan de balie kunnen helpen.”
Hoewel ze pas net in Gennep is neergestreken, heeft Maud haar plannen voor de toekomst ook al klaar. “Het is mijn ambitie om iedere patiënt door en door te kennen om echt persoonlijke zorg te bieden. Vertrouwen krijgen van de patiënt, maar ook van collega-zorgverleners. Niet alleen van de huisarts, maar ook van de fysiotherapeuten, thuiszorgorganisaties en ook de lokale dierenartsen. Zodra dat op orde is, verhuis ik naar een grotere apotheek in een gezondheidscentrum.”
Als jonge apotheker kijkt Maud met een frisse blik naar het vak. Het blijft dan ook niet lang stil als we haar naar een boodschap voor haar collega-apothekers vragen. “De meeste apothekers zijn vrij stoffig en vastgeroest in bepaalde processen. Stap uit de apotheek en zoek de patiënt echt op! Een huisbezoek van 10 minuten geeft zoveel waardevolle informatie over een patiënt. Die verkrijg je niet achter het bureau, maar maakt je wel een betere zorgverlener.” Onder haar communicatie staat dan ook niet voor niets: Maud Koch, uw huisapotheker.
Gepubliceerd op: 13 november 2018
Onze website maakt gebruik van cookies om het gebruik en de functionaliteit te waarborgen. Meer informatie hierover vind je op onze cookie instellingen pagina.