INLOGGEN

Holland Pharma heeft serviceverlening hoog in het vaandel

Holland Pharma richt zich op zelfzorgmedicijnen, homeopathie, voedingssupplementen, biologische voeding en lichaamsverzorging en is daardoor een afwijkende eend in de farmaceutische bijt. Het beweegt zich niet in de corebusiness van de apotheken, maar biedt wel de aanvullende producten, die eveneens van belang zijn.


“Wij vormen inderdaad een nichemarkt”, merkt directeur Jan Bouwman op, “maar wel een nichemarkt die zich steeds verder uitbreidt. In de maatschappij is er steeds meer aandacht voor de zogeheten groene producten. Een toenemend aantal mensen kiest bewust voor biologische en niet-genetisch gemanipuleerde artikelen. Er is meer aandacht voor voeding, denk bijvoorbeeld aan het uitbreidend glutenvrije assortiment. Tegelijk neemt de e-tail sterk toe, zeker op het vlak waar wij ons bevinden”. Zijn overtuiging: “Apothekers kunnen daarin een rol spelen. Ze kennen hun klanten, hebben een buurtfunctie, kunnen mensen adviseren en desgewenst dergelijke producten aanbieden door een Bewustwinkelen.nl-afhaalpunt te worden. Dan hoef je geen voorraad te hebben, omdat de klant online een bestelling plaatst. Het aantal Bewustwinkelen.nl-deelnemers is afgelopen jaar fors toegenomen en staat op dit moment op 460.”

PIM zet alle informatie bij elkaar

Onderdeel van Holland Pharma is NDS, die de DA-formule heeft overgenomen. “Daar zijn we het afgelopen jaar zeer druk mee geweest”, zegt Jan terugkijkend. “Het was van groot belang om de service weer snel op orde te krijgen.” Serviceverlening staat hoog in het vaandel van Holland Pharma.

Daartoe wordt PIM in het leven geroepen. “PIM staat voor productinformatiemanagement. Dit betreft een uitgebreide database met alle informatie over de producten die we aanbieden. Het bevat logistieke informatie (kosten, bestelwijze e.d.); magazijninformatie (lengte, grootte, e.d.). Maar ook alle inhoudelijke en wettelijke productinformatie: de ingrediënten, al of niet-geneesmiddel, noem maar op. Dit is zeker voor de apotheken van belang. Komend jaar moet PIM zo’n 60.000 artikelen bevatten.”

Schappenplan

“Daarnaast bieden we sinds kort een abonnementenservice voor schappenplannen. Het voordeel hiervan is dat we apotheken een nog betere service kunnen bieden om hun assortiment up-to-date te houden. In onze nieuwe database staan alle op maat gemaakte apotheek-schappenplannen, waardoor we nieuwe schapkaartjes en assortimentsaanpassingen in ‘hapklare brokken’ naar de apotheek e-mailen. Zo kunnen zij hun schappenplan zelf actief onderhouden.”

Jan Bouwman

Gepubliceerd op: 04 december 2016

Heb je het laatste Mosadex-magazine al gelezen?

Bekijk 'm hier!