Nieuws | 11 november 2024
Inhoudsopgave
Een nieuwe formule. Een verhuizing. En een directiewijziging. Bij de Nederlandse Drogisterij Service B.V. (NDS) staat er veel op de planning. Tijd voor een update wat er voor en achter de schermen gebeurt.
De afgelopen tijd is er een nieuwe strategie en positionering van de DA-formule ontwikkeld. Ruud van Munster, directeur van NDS, heeft een duidelijke langere termijn visie. DA gaat zich steeds meer richten op positieve gezondheid. De nadruk bij positieve gezondheid ligt op de veerkracht en het aanpassingsvermogen van de mens en niet op de beperkingen zelf. Dit vraagt vooral om eigen regie van mensen op hun gezondheid. Ruud legt uit dat deze keuze logisch is: “Mensen worden ouder, blijven langer thuis wonen en willen zich fit voelen waardoor ze steeds meer bezig zijn met hun gezondheid. Om op deze ontwikkeling in de samenleving in te spelen zijn er verschillende modules ontwikkeld die de klant helpen om zelf regie te houden op hun gezondheid. DA wil toegevoegde waarde creëren en zich in de markt onderscheiden in de vorm van een adviesfunctie. “We zijn bijvoorbeeld nu met het thema ‘slapen’ bezig. Veel mensen hebben last van slaapproblemen en dit heeft enorm veel invloed op je gezondheid. Vaak weten mensen niet goed hoe hiermee om te gaan dus is advies over dit onderwerp erg belangrijk.” Ruud neemt een slok drinken en vervolgt zijn verhaal. “We merken dat zowel de ondernemer als de consument toe is aan vernieuwing. Daarom hebben we onder andere de DA GezondheidsCheck geïntroduceerd, nieuwe schappenplannen gemaakt en een nieuwe lay-out van de winkels geïntroduceerd. Hier hoort ook een verfrissing van het interieur bij. De ambitie is om binnen drie jaar alle winkels te verversen naar de nieuwe formule. Er wordt per winkel een verbouwingsplan op maat gemaakt, uiteraard in overleg met de ondernemer. Mooi om te zien dat de winkels die conform de formule-aanpassing zijn, harder groeien dan de rest van het netwerk.”
De uitrol van de nieuwe formule is in volle gang. Daarnaast wil DA meer samenwerken met partners. Denk aan samenwerkingsverbanden met supermarkten en apotheken. “We zijn druk in overleg om verschillende combinaties te maken, daar zitten nog veel mogelijkheden. We maken ons DA winkelformat als het ware heel flexibel. Dit kan betekenen dat we een bepaalde productgroep gaan verkopen in een apotheek of in een supermarkt een drogisterij openen. De consument heeft hier ook behoefte aan, zij ervaren het als prettig dat ze maar naar één winkel hoeven voor hun boodschappen.”
“We zijn als formule constant in ontwikkeling, we streven altijd naar beter.”
Een aantal grote veranderingen worden doorgevoerd, denk aan de uitvoering van de formule in de winkels, de serviceverlening en daarbij behorende kosten. Een spannend moment voor de organisatie, legt Ruud uit. Verder gaat een nieuw conditiestelsel voor ondernemers per 1 januari 2021 in. Daarin zijn alle commerciële afspraken tussen franchisegever en franchisenemer vastgelegd. Ruud: “Het doel van dit contract is om zowel de franchisenemer als -gever succesvoller te maken.
Ook intern vinden er ingrijpende veranderingen plaats: per 1 december 2020 is het servicekantoor van Amersfoort naar Lelystad verhuisd. “Een grote impact voor medewerkers.” Tot slot is er een bestuurswissel geweest. NDS bestond uit een tweekoppige directie. Na het besluit van mededirecteur Lisette Havermans om NDS te verlaten, is Ruud nu als enige eindverantwoordelijk voor het team.
Lisette investeerde veel tijd in het netwerk. Met haar vertrek is de interactie met franchisenemers een extra taak op het bordje van Ruud. “Ik vind het belangrijk dat een ondernemer zich gehoord voelt. Natuurlijk vangen accountmanagers en regiomanagers veel taken op, maar bij ons is het belangrijk dat iemand van de directie regelmatig zijn neus laat zien in een winkel. En op deze manier komen alle lijntjes bij elkaar. We ontwikkelen een formule op het servicekantoor en horen hoe iets uitpakt in de praktijk. Het blijft belangrijk om te toetsen met welke uitdagingen een ondernemer te maken heeft. Zo kunnen we nog beter aansluiten op de wensen van de ondernemers.”
Het komt duidelijk naar voren dat Ruud nog genoeg wensen heeft op werkgebied. “Het klinkt een beetje voor de hand liggend, maar ik wil DA succesvol maken. Succes heeft meerdere criteria. Dat is dat de consument ons goed beoordeeld, ondernemers het servicekantoor als toegevoegde waarde ervaren en dat we een bijdrage leveren aan de financiële performance van Mosadex Groep.”
Gepubliceerd op: 08 februari 2021
Onze website maakt gebruik van cookies om het gebruik en de functionaliteit te waarborgen. Meer informatie hierover vind je op onze cookie instellingen pagina.