INLOGGEN

DIO-drogisterijen gaan verder onder de DA-vlag

De naam DIO verdwijnt en de drogisten van die keten gaan verder met DA op de winkelpui. Als de ondernemers met dit directieplan instemmen, ontstaat een keten van ruim vierhonderd zelfstandige DA-winkels. Hieronder het artikel dat hierover in het FD heeft gestaan.

De gezamenlijke toekomstplannen zijn vorige week in Bunnik meegedeeld aan ondernemers met een DA- of een DIO-winkel. Toen beide drogisterijketens afgelopen juni bekendmaakten definitief samen verder te gaan, was de boodschap nog dat beide formules voorlopig naast elkaar zouden blijven bestaan.

Krachtenbundeling

Sindsdien is gebleken dat de klant en de winkelier niet gelukkig worden van het in de lucht houden van twee namen, geeft een woordvoerder aan. 'Samen heb je meer kracht.' Gekozen is om verder te gaan met het DA-merk omdat de naamsbekendheid daarvan vele malen groter is dan die van het DIO-merk. Bovendien is er een huismerk onder de DA-vlag.

Die keuze voor DA is gemaakt door de directie van de Nederlandse Drogisterij Service (NDS), het onderdeel van farmaceutische groothandel Mosadex waaronder beide drogisterijketens vallen. Het besluit is volgens de directie genomen in overleg met de franchiseverenigingen van DA en DIO en een aantal ondernemers.

Voorlopig nog niet uit het straatbeeld

Als andere DIO-ondernemers de plannen niet zien zitten, kan het even duren voor de naam DIO uit het straatbeeld verdwenen is. 'Bestaande afspraken voor franchisecontracten worden gerespecteerd', zegt de Mosadex-woordvoerder. 'De komende tijd zal uitwijzen met welke snelheid de omzettingen van DIO naar DA plaatsvinden.'

De verwachting van het moederbedrijf is dat de naamswijziging in de loop van 2018 zijn beloop krijgt en dat eind volgend jaar het aantal DIO-ondernemers is afgenomen. 'Of er in de jaren daarna nog veel DIO-franchisenemers zullen zijn, is nu nog niet met zekerheid te zeggen.'

Het DIO-kantoor in Diemen en het DA-kantoor in Zwolle gaan samen en verhuizen naar een nieuwe plek, in Amersfoort. De groothandel van de drogisterijen komt in Zwolle.

Concentratie in de drogisterijwereld

Het laten opgaan van het DIO-merk in DA volgt op de doorstart van de failliete DA-keten bijna twee jaar geleden door een van de bedrijven van farmaceutische groothandel Mosadex. Snel daarna werden ook de DIO-keten en zijn groothandel overgenomen door het bedrijf dat van de twee drogisterijformules nu één keten maakt.

Door die krachtenbundeling moet de zelfstandige drogist een steviger vuist kunnen maken tegen grootwinkelbedrijven zoals Kruidvat en Action, waaraan DA de afgelopen jaren veel terrein heeft verloren. Twintig jaar geleden waren er meer dan duizend DA-winkels en daarvan zijn er nog zo'n tweehonderd over.

DA-winkeliers liepen in de loop der tijd weg, uit onvrede over dure formulewijzigingen of hardere franchiseafspraken. Na het faillissement van de DA Retailgroep volgde weer een kleine uittocht: een aantal DA-ondernemers stapte over naar DIO of Etos. Marktleider Kruidvat heeft geen zelfstandige ondernemers.

DIO kreeg er de afgelopen jaren juist vestigingen bij. DIO (de afkorting staat voor: Drogisten Inkoop Organisatie) is sinds de opening van de eerste vestiging in 1993 uitgegroeid tot een keten van meer dan tweehonderd buurtdrogisterijen. Ook de prijsformule Op=op en marktleider Kruidvat hebben de afgelopen tijd meer winkels gekregen.

Gepubliceerd op: 16 oktober 2017

Heb je het laatste Mosadex-magazine al gelezen?

Bekijk 'm hier!