Nieuws | 11 november 2024
Inhoudsopgave
Maar nog steeds vooruitstrevend. Nu Holland Pharma haar 50-jarig jubileum viert krijgt zij het podium. Want als oudste in de Mosadex-cirkel is zij zeker niet ingedut. Het tegendeel. De ontwikkelingen zijn in volle gang! Directeur Jan Bouwman neemt ons mee in zijn verhaal.
Op de vraag wat er hetzelfde gebleven is begint Jan te lachen: “Niks” antwoordt hij. “Sinds 1998 hoort Holland Pharma bij Mosadex Groep, wij waren de eerste samenwerkingspartner. Toen 20 personeelsleden in dienst, nu zijn dit er 450. Om maar een vergelijking te maken hoeveel er veranderd is.” De groei van het bedrijf komt ook mede door een uitbreiding van het assortiment. Inmiddels bestaat het assortiment uit ruim 75.000 producten, waarvan 2.000 reguliere OTC-middelen. “De vraag naar biologische en natuurlijke producten neemt al langere tijd toe. Tegenwoordig leveren we naast supplementen en zelfzorgproducten ook steeds meer voeding. Denk bijvoorbeeld aan muesli en koffiebonen.”
"Er is veel veranderd maar we blijven een soort grote familie."
In 1970 richt meneer Berendsen het bedrijf op. Hij overlijdt in 1998. In datzelfde jaar start Jan bij Holland Pharma als directeur, met de intentie dit een paar jaar te doen. Nu staat hij alweer 22 jaar aan het roer. “Je ziet een bedrijf opgroeien, het voelt als ons kindje. Steeds gebeurt er weer iets nieuws, dat maakt het spannend en houdt mensen bij ons. Soms zelfs enkele generaties. Een moeder begint bij ons en na een tijdje start ook zoonlief, dat is een mooie ontwikkeling. We maken veel met elkaar mee als een soort grote familie.”
Jan legt uit dat ze voornamelijk leveren aan de ‘lichtgroene’ consument.
Met lichtgroen bedoelt hij de consument die bewuste keuzes maakt, maar niet al
het gemak loslaat. “De consument maakt steeds meer en vaker gezonde keuzes,
denk aan het slikken van multivitaminen of de keuze voor gezonde voeding. En
daar speelt Holland Pharma met haar assortiment op in.”
Waarom Jan over deze consument begint is eigenlijk heel logisch. Dit is een interessante markt waar Holland Pharma zich steeds meer op richt. “Het huidige marktgebied is verzadigd. Maar we willen natuurlijk wel blijven groeien. Daarom gaan we samen met partners en leveranciers de consumentenmarkt betreden. Ook heeft Holland Pharma de wens om het verpakkingsmateriaal verder te ontwikkelen. Al het gerecycled plastic moet vervangen worden door herbruikbaar of composteerbaar plastic.”
“We hopen het jubileumfeest een jaar op te schuiven. Natuurlijk afhankelijk van de ontwikkelingen rondom het coronavirus. Want in je eentje een feestje vieren word ik niet vrolijk van, dat doe je samen!”
Gepubliceerd op: 14 september 2020
Onze website maakt gebruik van cookies om het gebruik en de functionaliteit te waarborgen. Meer informatie hierover vind je op onze cookie instellingen pagina.