Nieuws | 15 november 2024
Inhoudsopgave
Waarom handmatig doen wat automatisch kan?
Dat Optimaal Bestellen het logistieke proces in de apotheek makkelijker maakt, hebben inmiddels al vele apotheken ervaren. En maak je gebruik van APRO? Dan kan je voorraadbeheer nog sneller en makkelijker! Dankzij een doorontwikkeling wordt het advies van Optimaal Bestellen met één druk op de knop overgenomen in het Apotheek Informatiesysteem (AIS). Tijdwinst en rendement, dat zijn de voordelen volgens Casper Bongarts, mede-eigenaar van negen Service Apotheken, en Maureen Gehring, farmaceutisch consulent bij Service Apotheek Nieuwenhagen.
De keuze om te starten met Optimaal Bestellen was vorig jaar door Casper snel gemaakt. “Met Optimaal Bestellen hoef je zelf niet meer na te denken over je assortiment en voorraad. Op basis van algoritmes krijg je van Mosadex advies.” En dat is volgens hem heel belangrijk. “Apotheekteams moesten handmatig naar afleverpatronen kijken en een inschatting maken hoeveel voorraad ze nodig hadden. En men is dan snel geneigd om op basis van incidenten en op onderbuikgevoel te handelen. Het algoritme van Optimaal Bestellen is gebaseerd op zoveel informatie, daar kunnen we als mens niet tegenop.”
“Het algoritme van Optimaal Bestellen is gebaseerd op zoveel informatie, daar kunnen we als mens niet tegenop.”
Service Apotheek Nieuwenhagen deed in september mee aan de pilot. “Voorheen hadden we geen geautomatiseerde sturing in onze bestelparameters en werkten we met papieren lijsten met adviezen. Met de komst van Optimaal Bestellen hadden we alle informatie in één portaal bij elkaar, maar dat advies moesten we nog wel handmatig overnemen. Onlangs is de software gekoppeld met APRO en nu kan ik het advies met één klik overnemen. Echt geweldig!” vertelt Maureen enthousiast.
De koppeling zorgt er ook voor dat APRO informatie kan terugsturen naar Optimaal Bestellen zodra er een voorraad- of assortimentswijziging doorgevoerd wordt in de apotheek. Op basis van deze terugkoppeling is Mosadex met Optimaal Bestellen in staat om een zo goed mogelijk advies te genereren voor de apotheek.
Tijdwinst, het voordeel dat er met kop en schouders bovenuit steekt volgens Maureen. “Iedere maand was ik een paar dagdelen kwijt om het advies van Optimaal Bestellen door te voeren in APRO. Inmiddels kost het mij nog maar 1,5 uur per maand omdat ik het advies automatisch kan overnemen in het AIS.”
Maar ook de voorraad is beter op orde volgens Casper. “Het systeem weet wat je nog op voorraad hebt en op basis van een algoritme voorspelt het systeem wat je de komende tijd nodig hebt. Hierdoor heb je de juiste hoeveelheid en de juiste producten in de apotheek. We hebben met minder moeite de voorraad beter onder controle.” Maureen vult aan: “In het systeem zie je nu in één oogopslag wat je moet uitverkopen. Je gooit dus veel minder weg, wat vervolgens leidt tot minder verspilling en een beter rendement.” Wel is de samenwerking tussen Optimaal Aanschrijven en Optimaal Bestellen hierbij van belang benadrukt Casper. “Optimaal Bestellen is een aanvulling op Optimaal Aanschrijven. Het sluit goed op elkaar aan.”
Casper en Maureen zijn het er over eens, de knop was echt een gemis en raden Optimaal Bestellen iedereen aan. Casper: “Ik zou niet weten waarom je als apotheek er niet mee zou werken. Het is en blijft een advies. Als apotheker kies je uiteindelijk altijd zelf of je het overneemt of niet.”
Gepubliceerd op: 13 juni 2022
Onze website maakt gebruik van cookies om het gebruik en de functionaliteit te waarborgen. Meer informatie hierover vind je op onze cookie instellingen pagina.