Nieuws | 15 november 2024
Inhoudsopgave
Loop de apotheek van Mathijn Brummelhuis binnen en
één ding valt direct op: bezoekers zitten aan de balie, in plaats van dat ze
staan. Een belangrijk uitgangspunt van het concept waar hij in gelooft. Een
persoonlijke benadering in de apotheek en een perfecte ondersteuning van
digitale services in het medicatieproces. Daar heeft hij zijn logistieke proces
op ingericht en koos daarbij voor Central Filling Mosadex. Mathijn vertelt u er
meer over.
Mathijn Brummelhuis is mede-eigenaar van vier
apotheken in de regio Enschede. Het dorpse karakter spreekt hem aan, Mathijn
maakt het liefst met iedereen een praatje. Of hij daar tijd voor heeft? Daar
zorgt hij voor! Mathijn: “Ik ben begonnen met het uitdenken van een concept;
hoe ik mijn apotheken wil organiseren. Dat is dus een combinatie van
persoonlijk en online. En het logistieke proces wil ik zo inrichten dat ik tijd
aan de balie heb voor persoonlijk contact en inhoudelijk goede zorg. Daarom heb
ik voor Central Filling bij Mosadex gekozen. Voordat ik in de ochtend mijn
eerste kopje koffie drink, zijn de afhaalkluizen al gevuld met bestellingen van
de vorige dag.”
Central Filling Mosadex is één van de projecten waar
Mosadex op inzet om haar visie op farmalogistiek te realiseren. Projectleider
Arnoud de Vries werkt samen met zijn team in Leiden aan een nieuwe faciliteit:
“In Elsloo bestaat Central Filling al langer, maar op kleinere schaal. Om
Central Filling voor alle klanten mogelijk te maken, bouwen we een nieuwe faciliteit
die naar verwachting in de zomer voor ongeveer 80 klanten operationeel is. Het
hele assortiment van de groothandel komt erin. Ook gekoelde producten en
opiaten. In stappen hevelen we de klanten van Elsloo over naar Leiden en gaan
we volgend jaar voor alle apotheken die willen aan de slag. Het is uiteraard
aan de apotheker of hij of zij kiest voor centrale of lokale receptverwerking.”
De werkwijze van Central Filling is niet nieuw voor Mathijn. Ruim vijftien jaar
werkte hij voor een BENU-apotheek waar hij Central Filling hielp opzetten. Hij
koos uiteindelijk voor zelfstandig ondernemerschap en daarmee voor Mosadex. “Als
ik een idee heb, wil ik het zelf kunnen uitvoeren. Daar krijg ik energie van,
sterker nog: ik word chagrijnig als ik het niet kan. Ik houd van verandering en
wil nieuwe dingen ontwikkelen. Nu ben ik eigen baas en coöperant bij Mosadex.” Hij
startte in eerste instantie met het lokaal gereedmaken van de bestellingen.
Maar toen de apotheken groeiden, bleek het systeem niet toereikend en koos
Mathijn voor een uniforme werkwijze en herkenbaarheid voor de klant.
De apotheken van Mathijn en zijn partners worden
inmiddels volledig beleverd vanuit de nieuwe faciliteit in Leiden. Mathijn: “De
overstap naar Central Filling Mosadex scheelt me één FTE. Bij sommigen zou dit
een kostenbesparing betekenen, maar ik zie het meer als een kans om tijd over
te houden aan de balie voor inhoudelijke zorg. En dan bedoel ik ook écht tijd hebben;
niet dat de volgende klant alsnog twintig minuten staat te wachten.” Mathijn
legt uit waarom hij dit zo belangrijk vindt: “Ten eerste hebben mensen het
nodig, het sociale en persoonlijke contact. Ten tweede komt er veel meer los
als we het gesprek aangaan. We krijgen inzicht in de persoonlijke situatie,
eventuele bijwerkingen die eerder onbesproken bleven of wensen die we met
aanpassingen in het medicatieoverzicht kunnen verwezenlijken.”
Naast persoonlijke aandacht gelooft Mathijn in
digitale ondersteuning, proactief. Hij noemt een voorbeeld: “Als een vrouw de
50 passeert en ze is nog aan de anticonceptiepil, wil ik haar niet met 53 jaar
oud aan de balie krijgen, maar wil ik haar op haar 52ste benaderen of ze zelf
alvast na wil denken over wat ze wil. Of ze dan met haar huisarts gaat praten
of langs komt voor advies in de apotheek is mij om het even. Het gaat om de
eerstelijnszorg die we samen leveren.” Een ander concreet voorbeeld is dat de
zorgconsument notificaties ontvangt in het medicatieproces. “Van een berichtje
om te informeren dat we het recept ontvangen hebben tot een melding dat de
afhaalkluis gevuld is, dat is de consument in andere branches al gewend.”
Of Mathijn Central Filling iedereen aanraadt? “Nee hoor, helemaal niet. Dat is zo fijn aan het zelfstandig ondernemerschap. Kies uit de services van Mosadex die jou passen. Mijn tip? Denk een concept uit, zet een stip op de horizon en werk daar naartoe. Maar als je denkt dat orders lokaal verwerken goedkoper is, wil ik nog meegeven dat je álles moet tellen: van personeel tot zakjes en het feit dat je op tweede kerstdag zelf staat te werken. En ik weet dat het streven van Mosadex is om de kosten voor Central Filling naar beneden te brengen, dat kan pas als ze dit op grotere schaal gaan organiseren. Persoonlijk wil ik niet meer zonder!”
“ Mijn tip? Denk een concept uit, zet een stip op de horizon en werk daar naartoe."
We vertellen u graag meer over onze projecten op het gebied van farmalogistiek, zorg en coöperatie.
Gepubliceerd op: 19 juli 2021
Onze website maakt gebruik van cookies om het gebruik en de functionaliteit te waarborgen. Meer informatie hierover vind je op onze cookie instellingen pagina.