INLOGGEN

Tijd voor persoonlijke zorg dankzij logistieke efficiëntie

Loop de apotheek van Mathijn Brummelhuis binnen en één ding valt direct op: bezoekers zitten aan de balie, in plaats van dat ze staan. Een belangrijk uitgangspunt van het concept waar hij in gelooft. Een persoonlijke benadering in de apotheek en een perfecte ondersteuning van digitale services in het medicatieproces. Daar heeft hij zijn logistieke proces op ingericht en koos daarbij voor Central Filling Mosadex. Mathijn vertelt u er meer over.

Mathijn Brummelhuis is mede-eigenaar van vier apotheken in de regio Enschede. Het dorpse karakter spreekt hem aan, Mathijn maakt het liefst met iedereen een praatje. Of hij daar tijd voor heeft? Daar zorgt hij voor! Mathijn: “Ik ben begonnen met het uitdenken van een concept; hoe ik mijn apotheken wil organiseren. Dat is dus een combinatie van persoonlijk en online. En het logistieke proces wil ik zo inrichten dat ik tijd aan de balie heb voor persoonlijk contact en inhoudelijk goede zorg. Daarom heb ik voor Central Filling bij Mosadex gekozen. Voordat ik in de ochtend mijn eerste kopje koffie drink, zijn de afhaalkluizen al gevuld met bestellingen van de vorige dag.”

Central Filling Mosadex

Central Filling Mosadex is één van de projecten waar Mosadex op inzet om haar visie op farmalogistiek te realiseren. Projectleider Arnoud de Vries werkt samen met zijn team in Leiden aan een nieuwe faciliteit: “In Elsloo bestaat Central Filling al langer, maar op kleinere schaal. Om Central Filling voor alle klanten mogelijk te maken, bouwen we een nieuwe faciliteit die naar verwachting in de zomer voor ongeveer 80 klanten operationeel is. Het hele assortiment van de groothandel komt erin. Ook gekoelde producten en opiaten. In stappen hevelen we de klanten van Elsloo over naar Leiden en gaan we volgend jaar voor alle apotheken die willen aan de slag. Het is uiteraard aan de apotheker of hij of zij kiest voor centrale of lokale receptverwerking.”

De werkwijze van Central Filling is niet nieuw voor Mathijn. Ruim vijftien jaar werkte hij voor een BENU-apotheek waar hij Central Filling hielp opzetten. Hij koos uiteindelijk voor zelfstandig ondernemerschap en daarmee voor Mosadex. “Als ik een idee heb, wil ik het zelf kunnen uitvoeren. Daar krijg ik energie van, sterker nog: ik word chagrijnig als ik het niet kan. Ik houd van verandering en wil nieuwe dingen ontwikkelen. Nu ben ik eigen baas en coöperant bij Mosadex.” Hij startte in eerste instantie met het lokaal gereedmaken van de bestellingen. Maar toen de apotheken groeiden, bleek het systeem niet toereikend en koos Mathijn voor een uniforme werkwijze en herkenbaarheid voor de klant.

Geen kosten winnen maar tijd winnen

De apotheken van Mathijn en zijn partners worden inmiddels volledig beleverd vanuit de nieuwe faciliteit in Leiden. Mathijn: “De overstap naar Central Filling Mosadex scheelt me één FTE. Bij sommigen zou dit een kostenbesparing betekenen, maar ik zie het meer als een kans om tijd over te houden aan de balie voor inhoudelijke zorg. En dan bedoel ik ook écht tijd hebben; niet dat de volgende klant alsnog twintig minuten staat te wachten.” Mathijn legt uit waarom hij dit zo belangrijk vindt: “Ten eerste hebben mensen het nodig, het sociale en persoonlijke contact. Ten tweede komt er veel meer los als we het gesprek aangaan. We krijgen inzicht in de persoonlijke situatie, eventuele bijwerkingen die eerder onbesproken bleven of wensen die we met aanpassingen in het medicatieoverzicht kunnen verwezenlijken.”

Digitale ondersteuning van persoonlijke zorg

Naast persoonlijke aandacht gelooft Mathijn in digitale ondersteuning, proactief. Hij noemt een voorbeeld: “Als een vrouw de 50 passeert en ze is nog aan de anticonceptiepil, wil ik haar niet met 53 jaar oud aan de balie krijgen, maar wil ik haar op haar 52ste benaderen of ze zelf alvast na wil denken over wat ze wil. Of ze dan met haar huisarts gaat praten of langs komt voor advies in de apotheek is mij om het even. Het gaat om de eerstelijnszorg die we samen leveren.” Een ander concreet voorbeeld is dat de zorgconsument notificaties ontvangt in het medicatieproces. “Van een berichtje om te informeren dat we het recept ontvangen hebben tot een melding dat de afhaalkluis gevuld is, dat is de consument in andere branches al gewend.”

Stip op de horizon

Of Mathijn Central Filling iedereen aanraadt? “Nee hoor, helemaal niet. Dat is zo fijn aan het zelfstandig ondernemerschap. Kies uit de services van Mosadex die jou passen. Mijn tip? Denk een concept uit, zet een stip op de horizon en werk daar naartoe. Maar als je denkt dat orders lokaal verwerken goedkoper is, wil ik nog meegeven dat je álles moet tellen: van personeel tot zakjes en het feit dat je op tweede kerstdag zelf staat te werken. En ik weet dat het streven van Mosadex is om de kosten voor Central Filling naar beneden te brengen, dat kan pas als ze dit op grotere schaal gaan organiseren. Persoonlijk wil ik niet meer zonder!”

“ Mijn tip? Denk een concept uit, zet een stip op de horizon en werk daar naartoe."

Benieuwd naar de andere innovaties van Mosadex?

We vertellen u graag meer over onze projecten op het gebied van farmalogistiek, zorg en coöperatie.

Lees meer

Gepubliceerd op: 19 juli 2021

Heb je het laatste Mosadex-magazine al gelezen?

Bekijk 'm hier!