INLOGGEN

E-health en fysieke zorg zij aan zij in de toekomst

Zorgen dat ouderen en mensen met een chronische ziekte of beperking, met een grotere kwaliteit van leven langer thuis kunnen wonen. Dat is het doel van de SET-subsidie van de overheid, ook wel Stimuleringsregeling E-Health Thuis genoemd. Met de subsidie kunnen bestaande e-health oplossingen opschalen of doorontwikkeld worden. De APO-go app van ApotheekZorg heeft zo’n subsidie gekregen. Zorgverzekeraar VGZ zag de noodzaak van de app en heeft de aanvraag ondersteund. We spreken bij Pharmi product developer Frederiek Cremer-Kuster en founder/CEO Claudia Rijcken. Ook zij zijn erg blij met het goede nieuws. Waarom is e-health belangrijk? En hoe zien zij de toekomst?



Wat is de APO-go app?

De app is een digitale zorgcoach die parkinsonpatiënten ondersteunt bij het gebruik van apomorfine. Apomorfine is een medicijn dat toegediend wordt via een pomp. De ziekte van Parkinson is een complexe aandoening, daarom is continu begeleiding essentieel voor de patiënten.

Jullie kregen de opdracht om de digitale zorgbegeleiding te bouwen, hoe ging dat?

Frederiek: “We hebben goed geluisterd naar de wensen van ApotheekZorg en de patiënt. Op welke manier kan de parkinsonpatiënt het beste digitaal van informatie worden voorzien? Er staat nu een zorgproduct waar de parkinsonpatiënt in de praktijk mee overweg kan. Denk bijvoorbeeld aan drukknoppen in plaats van een slider, want dat laatste is moeilijk voor iemand met de ziekte van Parkinson. Het is echt digitale zorg op maat geworden.”

Wat zijn voordelen voor de parkinsonpatiënt?

Frederiek: “Alle nodige informatie rondom goed gebruik van de apomorfinepomp staat overzichtelijk bij elkaar op één plek. Er is een informatiebibliotheek met een zoekfunctie, de patiënt kan direct contact opnemen met ApotheekZorg en we houden de patiënt digitaal op de hoogte met kennisartikelen en relevante interviews.”

 

“We geven mensen in hun thuissituatie comfort en vertrouwen om optimaal met hun medicatie om te gaan, waardoor er ook minder snel problemen ontstaan.”

 

Claudia: “Daar wil ik nog aan toevoegen dat we het zelfmanagement van de patiënt willen bevorderen. We stellen begeleiding beschikbaar op het moment dat de patiënt daar zelf voor kiest en bijvoorbeeld de mantelzorger tijd heeft. Daarom hebben we de SET-subsidie gekregen; omdat we mensen in hun thuissituatie comfort en vertrouwen geven om optimaal met hun medicatie om te gaan, waardoor er ook minder snel problemen ontstaan.”

Waarom is een app als APO-go belangrijk bovenop de reguliere zorg?

Claudia: “Iets navragen bij een verpleegkundige is lastig in het weekend of ’s avonds laat. Nu heeft de patiënt de parkinsonverpleegkundige 24/7 digitaal in zijn of haar broekzak. Het is relevant omdat mensen vaak op een later tijdstip vragen krijgen, informatie nodig hebben of iets willen terugzoeken. Er is kennis en interactie op het moment dat het nodig is.”

Frederiek: “Pharmi draait momenteel op het platform van de Patient Journey App. Deze applicatie wordt al jaren succesvol gebruikt in verschillende ziekenhuizen bij onder andere operaties. Patiënten krijgen informatie over hun operatie en de revalidatie achteraf, precies op het moment dat die informatie relevant is voor hen. Pharmi volgt hetzelfde doel, maar dan met informatie over medicijnen; bij de start en in het voortdurend gebruik. Het is bewezen dat wanneer een patiënt gedoseerd en gestructureerd kennis tot zich neemt, de therapie-uitkomsten verbeteren.”

Over 10 jaar… Is er dan een robotverpleegkundige?

Frederiek: “E-health zal wel verder geëvolueerd zijn. We verwachten dat applicaties zoals augmented reality en slimme meetinstrumenten steeds meer met de zorgbegeleiding aan huis samengaan. Ik denk alleen niet dat de mens ooit overbodig gaat worden in de zorg. E-health is en blijft een ondersteunende tool.”

Claudia: “Daar sluit ik me bij aan. Ik denk wel dat er nóg slimmere virtuele assistenten gaan komen die steeds meer begeleiding kunnen bieden bij het verlenen van thuiszorg, maar die de zorgverlener niet vervangt. Een patiënt aankleden of een medicijnpomp vervangen kan een virtuele assistent op een mobiel platform namelijk niet. Een robot misschien wel, maar het duurt nog wel een tijd voordat een robot in elke thuissituatie dat werk kan verrichten.”

 

“Digitale farmaceutische zorg is eigenlijk een antenne om op afstand te checken hoe het met de patiënt gaat.”


Er blijft dus altijd een combinatie van fysieke en digitale zorg bestaan?

Claudia: “Ik verwacht dat een apotheker die beperkt met digitale zorg om kan gaan niet per definitie vervangen zal worden, maar wel een minder goede apotheker kan zijn. Door digitale tools goed in te zetten, kan een apotheker een soort verlengde arm van zijn of haar zorgverlening creëren. Hoe mooi is het als digitale data ervoor kan zorgen dat een patiënt het gevoel heeft: ik heb direct toegang tot mijn apotheek, ook als ik niet in de apotheek sta.”

Frederiek: “Ik zie het ook als een samenwerking tussen fysieke zorg en e-health. Om een voorbeeld te geven: in het Pharmi-dashboard kan ApotheekZorg de activiteit van de parkinsonpatiënt in de applicatie op afstand monitoren. Een zorgverlener ziet welke patiënten regelmatig terugkeren in de app, online veel vragen stellen of misschien nog nooit zijn ingelogd. Dat kunnen allemaal redenen zijn om een patiënt op te bellen om een praatje te maken. Zo hoeft de thuiszorgverlener niet alle patiënten fysieke zorg te geven. Digitale farmaceutische zorg is eigenlijk een antenne om op afstand te checken hoe het met de patiënt gaat.”

Gepubliceerd op: 22 juni 2021

Heb je het laatste Mosadex-magazine al gelezen?

Bekijk 'm hier!