Nieuws | 29 oktober 2024
Inhoudsopgave
Dranghekken, 1,5 meter stickers en een optimale inzet van bezorgers, dienstluiken en afhaalkluizen. Bij Apotheek Allart in Alphen aan den Rijn is het op het oog rustig, maar schijn bedriegt. Wij spreken mede-eigenaar Evelyn Schuil-Vlassak over de impact van het coronavirus op de farmaceutische zorgverlening. Terwijl op de achtergrond de rekensommen van haar thuislerende dochter ons om de oren vliegen.
"Behoorlijk veel. Nadat alle maatregelen bekend werden, zijn we als apotheekteam direct aangeschoven bij een regionaal overleg met alle huisartsen uit Alphen aan den Rijn. Dat was fijn want binnen enkele uren lag er een plan van aanpak. Daarmee is de organisatie qua zorgverlening van huisartsen, apotheken, fysiopraktijken en diëtisten in heel Alphen gelijk. Zo konden we ook direct via een nieuwsbrief alle patiënten bij de aangesloten huisartsen hierover informeren. Via deze nieuwsbrief kon men aangeven hoe ze hun medicijnen wilden ontvangen. Thuisbezorgd of via de afhaalkluis. Door de enorme toestroom van recepten was het de eerste dagen lastig om patiënten goed te informeren over een eerste of tweede uitgiftebegeleiding. Na een week kozen we voor een beleid waarin we al deze uitgiften gingen nabellen. Dat was dringend nodig. Het viel me op dat veel patiënten hun medicatie zonder deze begeleiding verkeerd gebruikten. Hierdoor rommelen ze vaak wat aan waardoor de onzekerheid over hun medicijngebruik toeslaat."
"Het zijn heftige tijden, maar dat neemt niet weg dat de sfeer binnen het team erg positief is. We zijn gemotiveerd, communiceren transparant en zetten samen de schouders eronder. Zo waren alle collega’s in het weekend voorafgaand aan de intelligente lockdown enorm hard aan het werk om de apotheek voor te bereiden op wat komen ging. Deze crisis laat mij nog meer inzien dat ons team bestaat uit zorgverleners in hart en nieren. Crisis of niet, het belang van de patiënt staat altijd voorop. Dat doet me goed."
"Een crisis kun je niet alleen doorstaan, dat doe je samen met andere zorgverleners uit de keten. Die intensieve samenwerking en samenhorigheid moeten we blijven vasthouden. Ik ben ook blij verrast om te zien hoe flexibel medewerkers en patiënten zijn. Over het thema beeldbellen kunnen we met gemak een jaar vergaderen, maar in deze crisis is met succes het beleid in een kwartier bepaald. Dat is echt iets waarvan ik denk: wauw, heel bijzonder! Net als de groepen patiënten die de weg naar de telefoon, mail en apps hebben gevonden. E-health is door de komst van het coronavirus in een stroomversnelling geraakt."
"De drempel om de huisarts te bellen ligt nu hoog, merk ik. Men belt makkelijker naar de apotheek voor kleine kwaaltjes en advies. We bieden een luisterend oor, zijn toegankelijk en geven vertrouwen. Daarmee helpen we onze patiënten het beste op weg. De meeste vragen gaan over de medicijntekorten. Men wil vaak met een goedgevulde voorraad naar huis. Met dat verzoek kun je niet instemmen en als we dat uitleggen zijn patiënten vaak begripvol. Door deze tekorten ontstaat er bij medicijngebruikers ook onrust over de vele merkwisselingen. Patiënten zijn bang dat het ene merk minder ‘goed’ is dan het andere. Bij iedere merkwisseling bellen we daarom vooraf naar de patiënt voor het beantwoorden van vragen."
"Pak je rol als zorgverlener. Zowel voor de individuele patiënt als voor de organisatie en samenwerking in de eerstelijnszorg. Straal uit dat je één bent in een dorp of regio. Als je kijkt wat we met elkaar kunnen delen, komen we een heel eind in deze crisis."
Gepubliceerd op: 29 juni 2020
Onze website maakt gebruik van cookies om het gebruik en de functionaliteit te waarborgen. Meer informatie hierover vind je op onze cookie instellingen pagina.