Corporate | 15 oktober 2024
Inhoudsopgave
Sinds juli 2024 versterkt Dennis Havermans Mosadex Groep als directeur farmaceutische zaken en marktregulering. Met een bak ervaring in strategie- en verandermanagement in complexe, gereguleerde markten pakt Dennis deze uitdaging maar al te graag aan.
Dennis beleefde in het begin van zijn loopbaan een unieke ervaring tijdens zijn uitzendingen voor de Nederlandse krijgsmacht. Als gebiedscommandant leidde hij zijn team tijdens de militaire missie van de NAVO in Uruzgan. Een Afghaanse provincie en complex gebied. Creativiteit, toewijding en het creëren van draagvlak onder de Afghaanse bevolking en stakeholders, vormde de kern voor een succesvolle implementatie van de opdracht. Eén van de lessen die Dennis hier leerde is dat beslissingen consequenties hebben. Maar dat het niet nemen van beslissingen leidt tot gevolgen die niet te overzien zijn.
Terug in Nederland vond Dennis zijn roeping bij bedrijven die zich toewijden aan het invullen van de behoefte van een klant en tegelijkertijd een maatschappelijke opgave oppakken. Bij onder anderen Amplifon (Beter Horen) en Alliance Healthcare werkte hij op het snijvlak tussen zorg en commercie, en verzekerde en niet-verzekerde zorg. Zijn opeenvolgende functies in een gereguleerde markt zijn geen toeval. “In deze sectoren is het de kunst je eigen strategie te blijven vormen, ondanks de regels en beperkte keuzevrijheid die de eindklant soms heeft. Het juiste beleid voeren en implementeren voor de patiënt en de zorgverleners, daar word ik enthousiast van,” vertelt Dennis.
“Op tijd de juiste beslissingen maken is een randvoorwaarde voor bedrijfscontinuïteit. Deze filosofie betekende voor mijn werk als militair een verschil tussen veiligheid en gevaar. De boodschap is ook op de zorgsector van toepassing. Om te zorgen dat alle patiënten ook in bijvoorbeeld 2040 de juiste farmaceutische zorg blijven ontvangen, moeten we op tijd keuzes maken. Afwachten is geen optie.”
“Een waardevol advies dat ik in mijn loopbaan heb gekregen is om ‘voor te denken’ in plaats van na te denken. Zo creëer je kansen.”
In 2020 waren er nog 1,6 miljoen polyfarmaciepatiënten*. Dit aantal zal in 2040 oplopen tot 2,2 miljoen, zo voorspelt SiRM in het rapport ‘Passende farmaceutische zorg’**. Dit is slechts één van de ontwikkelingen, waardoor de druk op de farmaceutische zorg in recordtempo zal toenemen. We moeten als branche met elkaar voorsorteren om ook in 2040 de patiënt de juiste farmaceutische zorg te kunnen blijven leveren.
“En er is een duidelijke klantbehoefte daar waar het om gezondheid gaat,” stelt Dennis. “Mosadex heeft alles in huis om die klantbehoefte op gezondheidswinst in te vullen. Van ICT-oplossingen voor de apothekers tot de Service Apotheek-app voor de patiënt. En van het ijzersterke logistieke pakket tot de talentvolle collega's die zich inzetten voor Mosadex Groep en bedrijfsonderdelen. Een fascinerend voorbeeld vind ik Dé Medicatierol van Apotheek Voorzorg. Wist je dat Nederland hierin echt vooroploopt? We presenteren de medicijnen op zo'n manier aan de patiënt dat het de therapietrouw verbetert. Dat is de betekenis van optimale farmaceutische zorg.”
Dennis zijn doel is om samen met partners, waaronder contracteerpartijen NFZ, ZFC en NApCo, de belangen van de openbare farmacie te dienen. Daarbij horen in het bijzonder de coöperanten van Mosadex Groep, deze apotheekeigenaren zijn de drijvende kracht achter onze organisatie. In zijn eerste weken bezoekt Dennis alle Mosadex bedrijfsonderdelen. Hij maakt kennis met de directeuren, de logistiek, de productiesystemen en zijn collega's achter de schermen.
Een routine uit zijn tijd bij de krijgsmacht is zijn drang om zijn tijd daarbij zo optimaal en efficiënt mogelijk in te richten. “Ik ben veel en route en wil, waar mogelijk, de apotheken bezoeken die ik onderweg tegenkom. Dit werk kan ik niet alleen van achter mijn bureau doen. Het is belangrijk om te zien wat er ‘aan het front’ gebeurt. Ik leer veel van de bezoeken aan de apotheek en de gesprekken met de zorgverleners.”
Wanneer je Dennis spreekt, proef je (nu al) trots en passie als hij over Mosadex Groep praat. “Maar we moeten ook verder reiken dan onze eigen organisatie en directe stakeholders,” benadrukt hij. “Ik wil niet alleen om tafel met zorgverzekeraars en beleidsmakers. Maar ook juist met onze branchegenoten om samen overstijgende onderwerpen vast te pakken. De farmaceutische bedrijven hebben ieder hun eigen strategie, maar we werken met dezelfde intentie: de best mogelijke farmaceutische zorg leveren aan de patiënt.”
Branchegenoten? Bedoel je concurrenten? “Nee," verbetert Dennis. “Ik zeg bewust branchegenoten. De uitvoering doen we op onze eigen manier. Maar het is in het maatschappelijk belang dat we dezelfde zienswijze hebben over hoe we de toekomst willen verankeren in het overheidsbeleid, de financiering en politieke keuzes ten aanzien van de farmaceutische zorg. Daarnaast is concurrentie noodzakelijk voor een gezonde markt. We willen allemaal de patiënt zo goed mogelijk bedienen en doen dat op een unieke wijze. De markt dwingt ons om innovatief te zijn en continu de juiste oplossingen te presenteren, zoals de Service Apotheek-app.”
Op zijn sollicitatiegesprek vonden Dennis en CEO Ard van der Meij elkaar in hun visie op de uitdagingen die de zorgmarkt moet beantwoorden. “Volgens mijn agenda zou ons gesprek een uur duren. Toch zat ik twee uur later nog steeds met Ard aan tafel. We dwaalden al snel af naar strategische oplossingen en daagden elkaar uit. Wat mij betreft is dat het beste recept voor samenwerking! Samen bouwen aan de toekomst vanuit vertrouwen!”
Benieuwd naar onze missie, visie en strategie? Klik hier.
*Patiënten die een lange periode vijf of meer verschillende medicijnen tegelijk gebruiken.
**Bron: SiRM rapport 11 oktober 2022 Bladzijde 8.
Gepubliceerd op: 22 augustus 2024
Onze website maakt gebruik van cookies om het gebruik en de functionaliteit te waarborgen. Meer informatie hierover vind je op onze cookie instellingen pagina.