INLOGGEN

Liy Liy Woo over coöperant zijn; geen reden voor twijfel

Wil jij weten hoe het is het om als jonge apotheker coöperant te zijn bij Mosadex? En hoe je belangrijke logistieke beslissingen voor jouw apotheek maakt? We stellen 5 vragen aan Liy Liy Woo, coöperant bij Mosadex en eigenaar van Service Apotheek Dommelen.

Wat was de start van jouw carrière?

“Ik ben aan de slag gegaan als apotheker bij Service Apotheek Lingmont. Eerst wat ervaring opdoen. Daarna heb ik van de eigenaar de kans gekregen om als beherend apotheker te starten bij een andere apotheek. Zo maakte ik kennis met het reilen en zeilen van het ondernemerschap in de apotheek. Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in ondernemen. Dit was voor mij de ideale manier om te ontdekken of het hebben van de volledige verantwoording ook bij mij past.”

Hoe maakte je de stap naar een eigen apotheek?

“De eigenaren hebben mij veel vrijheid en ruimte gegeven. Door deze kans ontdekte ik al snel dat ik dit écht wilde. Ton van Hulst heeft mij vanuit Het Apotheekloket van Mosadex geholpen met de volgende stap: een eigen apotheek. Hij bracht me in contact met de eigenaar van Service Apotheek Dommelen. Er was een fijne klik en we hadden een goed gesprek. Eigenlijk is toen alles in stroomversnelling gegaan en werd mijn droom snel werkelijkheid. Ik werd in 2022 officieel apotheekeigenaar.”

Je besloot om ook coöperant te worden. Waarom?

“Ik heb altijd voor apotheken gewerkt die bij Mosadex afnemen. Zo heb ik kennis gemaakt met wat Mosadex te bieden heeft aan producten en services. Ook de vorige eigenaar van Service Apotheek Dommelen was coöperant. Eerlijkgezegd had ik geen enkele twijfel en stond vanaf het begin al vast dat ik coöperant wilde worden.”

Welke voordelen ervaar je als coöperant?

“Een van de leuke dingen aan apotheekeigenaar zijn is het continu streven naar het verbeteren van het proces. Ik wil efficiëntie behalen en daarmee tijd vrijmaken, zodat mijn team de beste zorg kan leveren. Door bij de ledenvergaderingen aanwezig te zijn, ben ik continu op de hoogte van ontwikkelingen en nieuwe implementaties. Na de vergaderingen spreek ik een netwerk aan apothekers en wisselen we ervaringen uit. Het helpt om in gesprek te gaan met collega's, daar haal ik inspiratie en advies uit. Dat geeft me context en perspectief bij keuzes die ik maak in mijn eigen apotheek.”

Naar welke oplossingen refereer je?

“Ik kan niet van mijn team verwachten dat ze optimale zorg leveren als ze belast zijn met te veel logistieke taken. Daarom stel ik mijzelf altijd twee vragen wanneer ik een logistieke keuze maak. Wat levert het mijn team op? En wat levert het de patiënt op? Keuzes die ik aan de achterkant maak, vertalen zich naar de voorkant. Vanuit die gedachte heb ik bijvoorbeeld gekozen voor Optimaal Aanschrijven, een implementatie die ons veel tijd oplevert. Daarnaast gebruik ik NChecker als extra controle op de suboptimale aanschrijvingen. Voordat de bestelling eruit gaat, kan ik een extra check doen bij suboptimale keuzes van leverbare recepten. Mijn team is daardoor bewust van de invloed van hun keuzes op de bedrijfsvoering.”

Lees verder via: Optimaal Aanschrijven

Gepubliceerd op: 13 juni 2024

Heb je het laatste Mosadex-magazine al gelezen?

Bekijk 'm hier!