Apotheker krijgt door Menzis betaald voor parkinsonzorg #2

‘Wat niks kost, is niks waard’. Een bekende uitspraak. Maar niets is minder waar als het gaat over zorg voor parkinsonpatiënten. Geen enkele euro ontvangt een apotheker voor zijn expertise. Zijn betrokkenheid. Zijn inzet. En dat terwijl voor parkinsonpatiënten de kwaliteit van zorg, de kwaliteit van leven bepaalt. Maar dat verandert binnenkort. Vier zorgprofessionals hebben de handen ineen geslagen voor vergoeding van geleverde zorg in de eerstelijns farmaceutische zorg.

Leest u mee? In een reeks van vier artikelen vertellen vier zorgprofessionals over het pad dat zij bewandeld hebben om te komen tot een zorgprestatie. U las eerder het verhaal van apotheker Mary-Ann de Vries. Vandaag spreken we Menzis-zorginkoper John van der Stel. Hoogleraar en neuroloog Teus van Laar komt in het volgende artikel aan bod en openbaar apotheker Mark Huiskes sluit de rij.

John van der Stel: “Mary Ann had direct mijn interesse toen ze vroeg of ik wilde helpen therapietrouw te verhogen bij parkinsonpatiënten. De ziekte van Parkinson is een bijzondere aandoening. Mensen hebben moeite met lopen als ze binnenkomen, maar met de juiste instelling behouden zij kwaliteit van leven.” Bijna dertien jaar geleden begon John als zorginkoper voor farmacie bij Menzis. Met een achtergrond als verpleegkundige kan hij niet anders dan de patiënt voorop zetten.

 

"Mensen hebben moeite met lopen als ze binnenkomen, maar met de juiste instelling behouden zij kwaliteit van leven."

 

Waardegericht inkopen

“Het plan om de zorg voor parkinsonpatiënten over de hele linie naar een hoger niveau te tillen, daar sta ik helemaal achter. Maar ik ken het krachtenveld. Het vraagt om een flinke investering. Gelukkig is de visie van Menzis om waardegerichte zorg in te kopen. We richten ons op díe zorg die waarde toevoegt voor onze klanten. Zorg met de beste verhouding tussen de gewenste gezondheidsuitkomsten en de kosten van die zorg op lange termijn. Het plan van Mary Ann en Teus van Laar zorgt ervoor dat mensen langer fit in het werkende leven blijven en uit het ziekenhuis. Uiteindelijk kost dat ons minder geld én staat het welzijn van de patiënten voorop.”

 

Betaald voor de zorg

Er is door de samenwerkende partijen een nieuwe routing bepaald. Patiënten zijn ingedeeld in vier categorieën, op basis van de ernst van de klachten. Voor iedere categorie is de zorgvraag bepaald, afgesproken welke specialisten aangehaakt moeten worden en wat het kostenplaatje daarbij is. De apotheker krijgt nu betaald voor de zorg die zij leveren. “Deelnemende apothekers worden opgeleid door Punt voor Parkinson. Zij zijn de specialist in hun omgeving. Dankzij de vergoeding krijgen de apothekers de erkenning die ze verdienen. Al zolang ik met apothekers werk, komt die behoefte boven borrelen. Ik ben blij dat we dit kunnen realiseren.” Is het een verdienmodel? “Nee, dat niet. Het prijskaartje is zuiver bepaald en de apotheker moet zelf gemotiveerd zijn om dit specialisme op te bouwen.”

 

Grootschalig succes?

Twee jaar is John bezig geweest met de zorgprestatie. Vaak moest hij zich intern verantwoorden en zijn collega’s van andere zorgverzekeraars keken argwanend mee. “Inmiddels zitten we in de pilotfase. Het succes staat of valt met goede samenwerking in de regio. We zijn daarom kleinschalig begonnen in Groningen maar ook elders uit het land mogen apothekers zich aanmelden.” John vertrouwt erop dat hij grootschalig succes nog mee mag maken. Over vier jaar gaat hij met pensioen. “Menzis wil het hele traject goed inregelen, van A tot Z. Als de pilot succesvol is, is het van belang dat de andere zorgverzekeraars de apothekers ook gaan contracteren. Als je het mij vraagt heeft iedere patiënt recht op deze zorg, ongeacht waar je verzekerd bent!”

 

Blijf je ons volgen? Volgende week vertelt neuroloog Teus van Laar over de samenwerking tussen de apotheker en kliniek Punt voor Parkinson.